Новини

От света Bookmark and Share

08.02.2024 г.  14:32 ч.
Бош увеличава продажбите и печалбата въпреки насрещния вятър през 2023 г.
АВТОР: publics.bg



През 2023 г. Група Бош изпълни очакванията си въпреки предизвикателствата: според предварителните данни доставчикът на технологии и услуги генерира продажби от 91,6 милиарда евро - ръст от 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики (номинален ръст от 4%), съобщават от компанията. Маржът на EBIT от дейността достигна 5% - леко подобрение спрямо предходната година (4,3%). „За Бош 2023 г. беше по-трудна от предвижданията. С изключителни усилия успяхме да увеличим продажбите и да подобрим маржовете. Постигнахме напредък въпреки силния насрещен вятър“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH при представянето на предварителните бизнес данни на компанията. „Предвид трудните условия това е впечатляващо постижение на нашите служители. Предстоящите години също ще изискват много от всички нас”. 

През изминалата финансова година Бош успя да разшири още сферите си на растеж, да напредне в трансформацията на бизнеса си с мобилността и да засили конкурентоспособността си във всички бизнес области. „Продължаваме да инвестираме активно в технологии, които ще оформят бъдещето – особено в предназначените за опазване на климата. Виждаме обаче забавяне в навлизането на тези технологии на пазара и пазарният стимул е слаб. Трябва да се адаптираме към ситуацията с намалените поръчки и да работим усилено върху конкурентоспособността – това е единственият начин, по който можем да финансираме бъдещия си растеж“, допълват от компанията. Като се имат предвид тези обстоятелства, Бош предвижда корекции в няколко области, като една от тях е бизнес сектор „Mobility“. Неотдавна стартираха преговори с представители на служителите. Всички необходими корекции на персонала трябва да бъдат социално приемливи. В съответствие със споразумението, сключено с представители на служителите от локациите на сектор „Mobility“ в Германия през лятото на 2023 г., до края на 2027 г. няма да има съкращения. „Промяната може да успее само чрез социално партньорство. Ние държим на Германия и като производствена локация“, сподели Хартунг. Освен това Бош ще продължи да наема служители в особено обещаващи бизнес области и да преквалифицира възможно най-много служители, за да ги прехвърли от сферите на спад към разрастващите се бизнеси. До 2030 г. компанията планира да похарчи общо около 4 милиарда евро за обучение и преквалификация. Това обаче изисква и желание от страна на служителите. 

Политиката за опазване на климата: нестабилност, отслабваща пазарния ръст

Борбата с изменението на климата остава важен ангажимент за технологични компании като Бош и разкрива множество бизнес възможности. Бош наскоро представи технологии и решения за устойчиво използване на енергията на CES, изложението за потребителска електроника в САЩ. Хартунг смята, че настоящите климатични политики дестабилизират бизнес средата за много компании. „Когато прилагането е непоследователно, както наскоро видяхме с внезапното премахване на субсидиите за електрически автомобили в Германия, възникват проблеми“, заяви той. „Хаотичната политическа структура възпрепятства дългосрочните решения за покупка. Икономиката се нуждае от колкото се може по-голяма предвидимост“. Хартунг изрази и разбиране към политиците: много правителства в западните страни са под натиск за строги икономии и под прицела на популистката критика, като същевременно трябва да защитават просперитета и да смекчават глобалното затопляне.

Стратегия за растеж: инвестиции плюс иновации

Дори и в сегашната слаба икономическа ситуация Бош отбелязва напредък и се придържа към стратегическите си цели: компанията се стреми да бъде един от трите водещи доставчици на основните си пазари и да се позиционира ефективно във всички региони на света. „Дори и най-вече във времена на трансформация широкото ни присъствие в браншовете и регионите е безценно“, каза Хартунг. „Това обаче касае и фокусирано управление на портфолиото“. Тук се включва решението дивизия „Сградни технологии“ да се концентрира върху системната интеграция и да продаде по-голямата част от продуктовия си бизнес. Освен това през 2015 Бош придоби Climatec, а миналата година и Paladin Technologies, за да укрепи позициите си на пазара за сградна автоматизация в Северна Америка. 

Бош успешно разширява и целевите области на растеж, като бизнеса с полупроводници. С участието си в европейския джойнт венчър ESMC и придобиването на завода за чипове в Роузвил, САЩ, през 2023 г. Бош взе значителни инвестиционни решения. Компанията се стреми към по-нататъшен растеж с производството на силициево-карбидни или накратко SiC чипове. Тези полупроводници се използват в силовата електроника на електромобилите и могат да увеличат пробега им. „Чрез изграждането на вертикални структури от силициев карбид, а не върху плоска равнина, можем допълнително да увеличим мощността на чиповете. Ние сме първият производител на SiC, който пусна тази технология на пътя, а с второто поколение през 2023 г. успяхме да увеличим производителността с още 30%“, заяви Хартунг, акцентирайки върху иновативната сила на компанията. „В Бош инвестициите допълват иновациите“. От 2026 г. концернът планира да произвежда рентабилно първите вертикално структурирани SiC чипове върху 200-милиметрови пластини. 

Трансформация в бизнеса с мобилността: стандартизация за насърчаване на електромобилността

Бош отговаря на трансформацията в автомобилната индустрия с най-голямата пренастройка на основния си бизнес в историята на компанията. Интегрираният бизнес сектор Mobility рестартира от началото на 2024 г. Една от новите му функции е хоризонталната отговорност за три области от бъдещо значение: софтуер, полупроводници и автомобилни компютри. По пътя към мобилността на бъдещето Бош планира да подобри начина, по който използва нововъзникващите и утвърдените технологии, за да увеличи максимално възможностите си за бизнес. 

Има увеличено търсене на новите подсилени спирачни системи, поддържащи автоматизираното и електрифицирано шофиране. Хартунг оповести, че Бош се стреми към 10% годишен растеж отсега до 2030 г. „Като цяло ръстът ни в спирачните системи е два пъти по-бърз от този на конкуренцията. Поддържаме и нивото на продажбите на ESP, макар че пазарният обем тук намалява.“ Има още много какво да се направи в сферата на електромобилността – проблемите в Европа са липсата на зарядни станции и на достъпни електрически автомобили. „Миналата година Китай успя да увеличи износа си на автомобили с 60% - постижение, което трябва да ни накара да се замислим“, каза Хартунг. „Знаем, че китайските ни клиенти предпочитат стандартизираните решения за електрозадвижване – това води до икономии от мащаба, които ние в Европа не трябва да пропускаме.”

Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в бизнес сектори „Mobility“ и „Енергийна и сградна техника“

През 2023 г. развитието на продажбите в бизнес секторите на Бош се прояви като смесена картина. С 56,3 милиарда евро през 2023 „Mobility“ остава бизнес секторът на Бош с най-силни продажби. Ръстът е 7% или 11% без ефекта от курсовите разлики. „Продуктите на Бош са търсени както в традиционните, така и в новите бизнес сфери. Това ни мотивира да продължим да развиваме сектора - задача, която ще изисква много от нас“, каза д-р Маркус Форшнер, член на Управителния съвет и главен финансов директор на Robert Bosch GmbH. Бизнес сектор „Индустриална техника“ постигна оборот от 7,5 милиарда евро – с 8% повече от предходната година поради придобиването на HydraForce – без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 10%. Продажбите на бизнес сектор „Потребителски стоки“ възлизат на 19,9 милиарда евро. „Изявената сдържаност на потребителите оказа значително влияние върху бизнеса ни с електроинструменти и домакински уреди“, каза Форшнер. Продажбите са намалели спрямо предходната година със 7% - след корекция на ефекта от курсовите разлики това е лек спад от 1%. Бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ отбеляза силен ръст на оборота с 9% до 7,6 милиарда евро. Без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 11%. „Тук се възползвахме не само от силното търсене на енергийно ефективни и възобновяеми отоплителни технологии, но и от разширяването на сервизния бизнес в дивизия „Глобални сервизни решения“ на Бош“, заяви Форшнер. 

Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в Европа и Северна Америка

Развитието на продажбите на Бош по региони също представлява смесена картина. „Европа и Северна Америка отбелязаха най-силен номинален растеж“, съобщи Форшнер. В Европа продажбите нараснаха с 6% до 46,8 милиарда евро - увеличение с 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Продажбите в Северна Америка се повишиха до 15,2 милиарда евро – увеличение от 4%, или 8% без ефекта от обменния курс. В Южна Америка продажбите са 1,7 милиарда евро, което е спад от 6% спрямо предходната година. Без ефекта от курсовите разлики обаче растежът възлиза на 4%. „Слабият бразилски реал беше решаващият фактор тук“, обясни Форшнер. Продажбите в Тихоокеанска Азия се повишиха леко с 1% до 27,9 милиарда евро, или с 9% с коригиран ефект от обменния курс. „Тези цифри отразяват по-слабото развитие в няколко сектора на китайската икономика“, каза Форшнер. „Силният ни растеж в Индия и Япония успя само частично да компенсира това“. 

Развитие на персонала през 2023: стабилно ниво на заетостта

Към 31 декември 2023 г. в Група Бош работят около 427 600 души по целия свят. По предварителни данни те са със 7 600 или с 2% повече от предходната година. В Германия броят на служителите остава практически непроменен - 133 800. 

Перспективи за 2024: слаб стимул за растеж от световната икономика

За текущата година Бош очаква умерен глобален икономически растеж от 2 до 2,5%. „Според прогнозата ни глобалната икономика няма да набира скорост до 2025“, каза Форшнер. „Перспективите във всички наши ключови сектори са мрачни.“ Бош очаква производствените нива в автомобилната индустрия през 2024 да са подобни на тези от предходната година. Компанията прогнозира, че икономическият спад в машиностроенето ще продължи и не очаква търсенето на потребителски стоки да се възстанови до 2025 г. В енергийния сектор желанието на клиентите да купуват остава слабо, особено на ключовия германски пазар. Причината за това е несигурността на собствениците на жилища относно бъдещите разпоредби за отоплителните системи. Компанията не разчита на подкрепа от пазарите и през финансовата 2024 година. „Ще се стремим към целева печалба от минимум 7%, дори ако трябва да направим значителни първоначални инвестиции в неблагоприятна икономическа среда“, заяви Форшнер. Във всеки случай Бош забавя предишния си график за постигане на целевия марж на печалбата с една до две години. Компанията възнамерява да увеличи усилията си за намаляване на разходите и повишаване на конкурентоспособността, за да навлезе успешно на бъдещите пазари. „Стремим се към баланс между рентабилността и ефективното използване на капиталовите ресурси, от една страна, и първоначалните инвестиции за утрешния растеж, от друга“, добави Форшнер.


Всички новини от света

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

01.04.2024  Доц. д-р Теодора Пенева, Изследовател в ИИИ, Българска академия на науките
Критериите за енергийна бедност са ниски доходи, висок разход за енергия и ниска енергийна ефективност
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

С какво транспортно средство стигате до работните си места?











 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X
} catch(err) {}