|
||
![]()
Онлайн бюлетин
Регистрирайте се в бюлетина, за да получавате актуални новини и информация от publics.bg |
Публикации
![]() 152 млрд. евро за електро-мрежите в ЕС до 2030 г. ![]() Укрепването на европейския вътрешен енергиен пазар, по-лекото преминаване през енергийния преход и осигуряването на надеждна работа на енергийната система разчита на адекватни, добре работещи и икономически ефективни преносни мрежи в Европа. Това се казва в доклад със „Инвестиционни нужди в трансевропейска енергийна инфраструктура до 2030 и след това“, разработен от Ecofys, COWI и Voto, по поръчка на ЕК, съобщи Институтът за енергиен мениджмънт. Според доклада всички планирани капиталови разходи в областта на преноса на електроенергия, газопреносната мрежа, съхранението на енергия, инфраструктурата за доставка на петрол и мрежи за пренос на въглероден диоксид са в размер на 229 млрд. евро през следващите десет години (2021-2030) за страните от ЕС. Към тази сума се прибавят 67 млрд. евро за инвестиции в инфраструктура, които все още предстои да бъдат въведени в експлоатация до 2020 г.
Анализът се основава на първични данни и допълнителни пояснения, получени от организаторите на проекти, както от операторите на преносни системи, така и от частните инвеститори. Информацията е съпоставена с данни от най-новите десетгодишни планове за развитие на мрежите (TYNDP) за газови и електрически мрежи, национални планове и референтни разходи, които позволяват корекции и попълване на пропуски в данните. Анализът се стреми да обхване пълния размер на разходите за инфраструктура за пренос, прогнозирани от проектантите въз основа на паневропейските TYNDPs, национални планове и планове за инвестиции на компании.
Най-висок дял от 65% от инвестициите за пренос са предвидени в сектора Електроенергетика. Една прогноза до 2050 г. въз основа на външни проучвания показва, че пълната декарбонизация на енергийния сектор през следващите десетилетия ще изисква непрекъснато развитие на мрежата, за да се улесни този енергиен преход. Много оператори на преносни системи обаче заявяват, че техните инвестиционни схеми показват недостатъчно яснота до 2030 г., въпреки че обхващат голям времеви хоризонт от 10 години в планирането на мрежите.
Инвестициите в пренос на газ (включително съхранение на газ) представляват само 25% от всички инвестиции в пренос през десетилетието 2021-2030.
Предвидените разходи за инфраструктура за електропреносната мрежа (без тези за съхранение на електроенергия) са в размер на 152 млрд. евро за периода 2021-2030 в региона на ЕС-28. Допълнителни 36 милиарда евро инвестиции се очаква да бъдат направени до 2020 г. Около половината от тези инвестиции за този период са на много ранен етап и са означени като "подлежи на обсъждане". Само 19% са постигнали ясен напредък и са в разрешителна фаза или дори са частично в процес на изграждане.
Проучването е идентифицирало 29 съоръжения за съхранение на електроенергия, на които им предстои пускане в експлоатация до 2030 г. в региона на ЕС-28. Общо очакваните разходи са около 19 млрд. евро като за периода 2021-2030 са 14 млрд. евро. Тези прогнозни разходи обхващат всичките 23 проекта за съхранение, включени в последния TYNDP и 6 допълнителни проекта в процес на подготовка. Като цяло повечето от тези проекти (22 от 29) се очаква да бъдат пуснати в експлоатация до 2025 г.
Повечето от планираните проекти са въз основа на помпено акумулиращи водни технологии. Индикаторите за разходите за тези помпени съоръжения за съхранение на хидроенергия са около 0,55 до 1,7 млн. евро/ MW при максимална мощност за генериране съответно на 25 и 75 процента от анализирания пакет. Това е голям диапазон, но в съответствие с ограничената налична информация.
Тези съоръжения също показват индикатор за разходите от 8 до 80 млн. евро/GW за целия капацитет за съхранение. Референтните разходи за такива проекти по отношение на енергийното съдържание са трудни за определяне, тъй като екологичните и геоложки условия, специфични за конкретния случай, оказват голямо влияние върху разходите. Следва да се обърне внимание, че също така инвестиционните разходи на единица за пренос на електроенергия на ACER не осигуряват индикатори за проектите за съхранение на водите.
По-малък дял от инвестициите са базирани на технологии за компресиран въздух за енергийно съхранение (Compressed air energy storage - CAES). В последния TYNDP е включен само един проект за батерии. Трябва да се има предвид, че прогнозите за инвестиции в стационарни батерии през идното десетилетие показват силен растеж, въпреки че те също са предимно свързани с разпределението.
Съгласно някои по-големи планове за проекти инвестициите в мрежите за въглероден диоксид биха могли да възлязат на обща стойност около 200 млн. евро за периода 2020-2030 г. Пътните карти обхващат концепции за проекти, които все още са в ранна фаза на развитие, и без финансова яснота.
Улавянето и съхранението на въглерод (CCS) може да бъде важен компонент в прехода към декарбонизирана енергийна система. Добър преглед на техниките и политиките за улавяне и сухранение на въглероден диоксид може да се намери в Carbon counts/Ecofys, Implications of the Reuse of Captured CO2 for European Climate Action Policies, 2013. Това изследване прави оценка на необходимостта в Европа за инвестиции в тръбопроводна инфраструктура за транспортиране на въглерод. Понастоящем инфраструктурата за транспортиране на големи количества CO2 не съществува и не е ясно дали частните инвеститори ще се интересуват от международна въглеродно преносна мрежа. Разходите за транспортирането през тръбопроводи с CO2 се обсъждат в няколко проучвания и се съпоставят с тези при транспортиране на въглеродния диоксид с кораби и камиони. На междуконтинентални разстояния (> 1000 км) обикновено се предпочита кораб, тъй като може да се използва за превоз на други стоки като пропан-бутан и следователно носи по-малък риск да се превърне в нелегален актив, ако проектът бъде прекъснат.
В момента в Европа има много ограничен брой проекти, използващи тръбопровод за пренос на CO2. В САЩ пренасянето на CO2 често се използва за цели, свързани с петрол, където налягането се използва да се увеличи ефективността на извличането на петрол. Разходите за преносни въглеродни мрежи в САЩ са между330 k$/mile and 560 k$/mile.
Няма публикувани коментари Влез за да коментираш
|
![]() |
![]() |
![]() |