Публикации Bookmark and Share

19.01.2018 г.
5G настъпва – готов ли е ютилити секторът?
Четири сектора – автомобилният, транспортният, здравеопазването и комуналните услуги ще се възползват най-рано от новата мобилна технология
АВТОР: Гено Христов
Въпреки че в много държави по света 4G LTE е все още нова комуникационна технология и тепърва ще навлиза в широк мащаб, първите стъпки към следващото поколение мрежи 5G вече са факт според статия в Engerati, глобална мрежа от енергийни експерти. Засега 5G е още в зародиш, защото липсват стандарти, но в световен мащаб се правят множество тестове за планирано пускане на новата технология още през 2019-2020 г.*
 
На 5G технологията се разчита да предостави основата за изцяло мобилно и свързано общество или т.нар. „Интернет на нещата“ (IoT). За да се справи с осигуряването на комуникацията на 50 млрд. устройства, които се очаква да бъдат свързани с мрежата до 2020 г., основните изисквания към новата мобилна мрежа са свързани с капацитета и скоростта на пренос на данни, които да се справят с огромния обем от информация.
 
Според Next Generation Mobile Network Alliance, 5G трябва да предоставя пренос на данни със скорост от 50 Mbps за мобилни приложения и за гъсто населени градове и до 1 Gbps – в затворени помещения, което е почти 10 пъти по-бързо от LTE. Ефективното използване на радиочестотния спектър трябва да бъде подобрено значително в сравнение с 4G, а латентността да бъде намалена поне десетократно.
 
И докато пред сектора на информационните и комуникационните технологии предизвикателството е да осигури инфраструктурата, за да може новата технология да работи безотказно, то за ютилити сектора голямото предизвикателство ще е да подготви своите новите бизнес модели.
 
Според проучването „Идентифициране и количествено определяне на ключови социо-икономически данни за целите на стратегическото планиране за въвеждането на 5G в Европа”, изготвено за Европейската Комисия (ЕК) от Tech4i2, Real Wireless, CONNECT, Trinity College Dubling и InterDigital, новите бизнес модели в сектора ще наложат на енергийните компании, например, да престанат да бъдат само доставчици на енергия, а да се превърнат в доставчици на енергийни услуги, като предоставят пакетни енергийно ефективни решения за техните клиенти. Това означава потребителите да ползват отоплителни и охлаждащи услуги, предлагани от съответната ютилити компания, вместо да се налага сами да си ги осигуряват чрез собствени бойлери и климатична инсталация. Част от новите бизнес модели ще е също така предоставянето и поддържането на всички интелигентни уреди в едно домакинство. Така, в крайна сметка, потребителят вече няма да плаща за ток и газ, а ще плаща за услугите отопление, охлаждане, употреба на пералния и хладилник и т.н.
 
Фундаментален елемент от този нов бизнес модел е наличността на надеждни профили на енергийното потребление на различните типове потребители (напр. актюерски данни), се подчертава в проучването. Тази информация ще отключи финансовите услуги, нужни за предлагането на енергийни услуги на домакинства и фирми, като позволи на доставчиците коректно да определят цената на техните услуги на базата на точни модели и прогнози за потреблението на клиентите.
 
Според ЕК най-рано от 5G технологиите ще се възползват четири сектора – автомобилният, здравеопазването, транспортът и ютилити секторът. Идентифицирани са и четири различни среди, в които да бъде тестван ефектът на 5G: интелигентни градове, извънградски райони, интелигентни домове и интелигентни работни места.
 
Оценката на Комисията е, че общите разходи за радиомрежи и връзки за предаване на данни за внедряването на 5G ще бъдат около 56,6 млрд. евро през 2020 г. Тази голяма инвестиция на публичния и частния сектор ще има мултиплициращ ефект върху икономиката и е вероятно да създаде до 2,3 милиона работни места в Европа, когато 5G е изцяло въведена, смятат от ЕК.
 
Ползите от въвеждането на 5G само във въпросните четири сектора се изчисляват на 113,1 мрлд. евро годишно. Най-големи прогнозирани ползи са за автомобилния сектор (42,2 млрд. евро), което е значително повече от останалите три сектора – транспорт (8,3 млрд. евро), здравеопазване (5,5 млрд. евро) и комунални услуги (6,5 млрд. евро). Според оценката на ЕК ползата за бизнеса от въвеждането на 5G ще възлиза на 62,2 млрд. евро, или 55% от общите ползи. 
 
През октомври Съветът на ЕС даде на естонското председателство общ мандат за започването на преговори с Европейския парламент относно новите правила за сектора на електронните съобщения, които ще подготвят Европа за ерата на 5G. „Нашето бъдеще е дигитално и тези правила са ключови за създаването на гигабитово общество в ЕС“, посочи Урве Пало, естонският министър на предприемачеството и информационните технологии.
 
Предложените правила, Европейски кодекс за електронните съобщения, покриват широк спектър от области – от права на потребителите до достъп до мрежите за операторите и сътрудничество между страните-членки по отношение на управлението на радиочестотния спектър. Тази промяна цели да отрази промените на пазара след въвеждането на сегашните правила през 2009 г. и ще предостави рамка, пригодена за бъдещето, за да позволи бързо и широкомащабно навлизане на 5G и други нови поколения технологии. Тези нови технологии ще подпомогнат внедряването и разширяването на иновативни дигитални услуги като свързани и автономни автомобили, интелигентни градове и интелигентни енергийни мрежи.
 
Мандатът на Съвета за преговори с ЕП включва разширяване на обхвата на услугите, свързани с електронни съобщения, за да се вземе предвид нарастващото значение на услуги, предоставени през интернет, които включват VoIP, приложения за съобщения и електронна поща. Това е голяма промяна в сравнение със сегашните правила, които покриват само традиционните услуги, свързани с конкретен номер като текстови съобщения разговори през фиксирана или мобилна връзка. Някои характеристики на услугите – като дали потребителят плаща за услугата, ще определят кои правила да се прилагат. В допълнение мандатът включва и механизъм за преразглеждане, който подсигурява, че правата на крайните потребители са актуални предвид бързината, с която бизнес моделите и поведението на потребителите се променят.
 
Мандатът предвижда още засилено сътрудничество между страните-членки, за да може радиочестотният спектър да бъде достъпен за операторите своевременно и по предвидим начин. Въпреки това, текстовете, предложени от Съвета на ЕС на ЕП потвърждават, че най-добрият начин да се използва спектърът варира за различните държави в ЕС поради ред причини, включително физическата география, разпределението на населението, пазарните условия и границите със страни извън ЕС. В тях се взема предвид също така, че страните-членки може да се нуждаят от гъвкавост, за да реагират на технологичните и пазарните промени и да адаптират управлението си на спектъра.
 
Предвижда се всяка държава да може да намали нивото на регулацията до известна степен, където пазарите са конкурентни, но в същото време се въвеждат защитни мерки, където са необходими, за да осигури ефективното регулиране на пазара.
 

Ползи от 5G
 
Позволявайки на много несвързани, консумиращи енергия устройства да бъдат интегрирани в мрежата чрез евтини 5G връзки, технологията дава възможност тези устройства да бъдат по-точно наблюдавани, за да се прогнозират по-добре енергийните нужди, се казва в доклада „Smart Cities. How 5G Can Help Municipalities Become Vibrant Smart Cities” на Accenture.
 
Чрез свързването на тези енергопотребяващи устройства с помощта на интелигентна мрежа ще се подобри demand-side подходът при управлението на мрежите, за да се подпомогне балансирането на товара, намаляването на пикове в потреблението и в крайна сметка да се намалят разходите за енергия.
 
Събирането на подобна информация през 5G връзки ще даде допълнителна възможност на големи градове или дори на държавни институции да планират по-ефективно разходите си за скъпа енергийна инфраструктура и да намалят прекъсванията. 

* Текстът е публикуван в броя на сп. "Ютилитис" през ноември 2017 г.



Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

01.08.2021  Илия Лингорски, Главен икономист, Българска банка за развитие
Зелената сделка е голям шанс за страната ни
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

publics.bg ви пита: С какво ще се отоплявате през настъпващия зимен сезон?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X