Публикации Bookmark and Share

08.07.2016 г.
Технологиите в ютилити пазара
Утопия или двигател на либерализацията?
АВТОР: publics.bg

Макар либерализацията на енергийния пазар у нас да е вече факт, за много хора тя все още звучи като утопична и неприложима. Промяната обаче се случва и това го доказват над 120-те регистрирани търговеца на електроенергия. До колко обаче крайният потребител вижда разлика и дали тя влияе на живота му е отделен въпрос. Едно е сигурно – отварянето на енергийния пазар в световен мащаб изисква драстична промяна в мисленето на компаниите и в наложените бизнес модели. Ефективност несъмнено ще бъде търсена, но тя ще дойде от коректното управление и анализ на информационните потоци, както и менажирането на дистрибуцията на постоянно нарастващата зелена енергия. С две думи – информацията се очертава да бъде новият ключов двигател в сектора.

И тук възниква въпросът: Как ИТ индустрията може да повлияе върху развитието на енергийния пазар в световен мащаб?

Иновациите в ИТ сектора могат да допринесат за постигане на равновесие между търсенето и предлагането, като предоставят на бизнеса методи и средства за автоматизирано отчитане, мониторинг и контрол. Получавайки коректна информация за моментното потребление, доставчиците на електроенергия биха могли да планират по-точно произведените количества и по този начин да оптимизират работата на балансиращите групи. В допълнение, съществуват три основни насоки, в които ИТ секторът може да работи, за да подпомогне процесите на ютилити компаниите: по-голяма приспособимост към непредвидени обстоятелства; по-добра комуникация и по-добър анализ на данните, които да доведат до повишаване на ефективността. Всичко това се налага като остра необходимост поради непрекъснатите промени и предизвикателства, с които енергийните компании трябва да се справят.

Предизвикателства пред ютилити сектора

В днешно време ютилити секторът се сблъсква с редица трудности. Глобализираният свят и отворените пазари позволяват навлизането на нови играчи, като по този начин се повишава конкуренцията, въвеждат се нови бизнес модели, появяват се високотехнологични решения. И всичко това се случва на фона на постоянни изменения в пазарните регулации и директиви за намаляване на вредните емисии, повишено внимание към опазването на околната среда и промените в климата. В опита да се справят с измененията в микро и макро обстановката, компаниите много често поставят на заден план отношенията си с крайните потребители. А техните нужди, от друга страна, непрекъснато еволюират. Клиентите вече не намират за достатъчно да получават просто справочна информация за цялостното им потребление или месечно задължение. Напротив – те търсят инструменти, с които да оптимизират моментните си нужди и да контролират по-ефективно разходите си.

Smart Grids & Smart Meters

Технологиите, свързани с управлението и мониторинга на интелигентните мрежи, играят все по-съществена роля на енергийния пазар. Европейският съюз въведе задължителна квота за подмяна на 80% от измервателните уреди с интелигентни до 2018 г. В същото време, държавите имат ангажимент да редуцират потреблението на електроенергия с 15% през следващите 10 години, за да се постигнат заложените цели за намаляване на вредните емисии. Въпреки това, интелигентните измервателни уреди се приемат с недоверие сред широката общност. Компаниите все още се колебаят дали ползите от тяхното въвеждане биха покрили инвестицията, която е нужно да се направи. В своята същност интелигентните измервателни уреди (smart meters) позволяват на бизнеса да използва всичките им досегашни функционалности, с тази разлика, че извличането на данни от тях става по много по-лесен и удобен начин. Това от своя страна води до повишаване на ефективността на компаниите и им предоставя възможност за диверсификация в отговор на пазарните нужди. Новите технологии правят възможно доставчиците и търговците на електроенергия да получават информация относно потреблението на клиентите си във всеки един момент. Благодарение на нея, ютилити компаниите вече могат да правят по-задълбочени анализи и по-конкретни прогнози. За това, разбира се, спомагат и редица софтуерни решения, адаптирани към спецификите на сектора.

Решението на Методия 360 Solutions и „White Label“ моделът

360 Solutions е цялостно решение за управление на бизнеса в различни вертикали като ютилити и телеком, което обхваща пълния „order-to-cash“ процес – от заявката на крайния клиент за ползване на услугата до момента на получаване на първата фактура. От гледна точка на начина на предлагане – софтуер като услуга (SaaS) – 360 Solutions решава няколко основни предизвикателства, с които бизнесът се сблъсква: намаляване на капиталовите и оптимизиране на оперативните разходи, пренасочване и по-ефективно използване на вътрешните ресурси, поддържане на висока клиентска удовлетвореност и фокусиране на мениджмънта върху ключовите за бизнеса процеси вместо върху баланса между направената инвестиция и ползите от избраната технология.

Един от най-големите рискове, с които ютилити компаниите се сблъскват, е необходимостта от значителна инвестиция, която те трябва да направят в обновяване и модернизиране на мрежата, без гаранция за размерите на възвращаемост, която ще получат в дългосрочен план. Точно затова Методия възприе един иновативен подход в начина на предлагане на своята платформа, а именно като „White Label“ решение. Подобен модел опосредства компаниите да комерсиализират своя бранд, като достигат до по-голям брой потребители и реализират по-висок пазарен дял. В същото време, идеята зад 360 Solutions е това да не бъде поредната софтуерна платформа, която обвързва ползвателя с огромни годишни такси. 360 Solutions e цялостно бизнес решение, което подпомага и насочва пазарното развитие на своите клиенти. Ценообразуването, което се прилага, е на база броя крайни потребители. Това от своя страна намалява значително риска, който дадена компанията поема от въведените оптимизации, като ѝ позволява да се възползва от специфичната експертиза и подкрепа на Методия.

Освен в помощ на ютилити бизнеса, 360 Solutions играе важна роля и в развитието на либерализирания енергиен пазар. Платформата дава възможност на нови компании да навлязат в него и подкрепя изграждането на устойчива конкурентна среда, която оказва влияние върху пазарните цени, разсейва концентрацията на пазара и води до по-високо ниво на удовлетвореност на крайните потребители. Целта на Методия е чрез правилните софтуерни решения и ноу-хау да помогне на компании извън ютилити сектора да се превърнат в ключови играчи на енергийния пазар, използвайки директния си достъп и вече изградена връзка с домакинствата и крайните клиенти.

Вярната посока

За да останат адекватни на индустрията през следващите години, ютилити компаниите следва да приспособят стратегиите си към бързоразвиващата се бизнес среда. Повишените екологични изисквания, законовите рамки и еволюцията на потребителските нужди, налагат необходимостта от инвестиции в обновяване и оптимизиране на съществуващите мрежи, както и технологични решения, които да обединят всички елементи от веригата. Затова е важно ИТ секторът да предостави най-точните решения, които да доведат и до намаляване на риска от инвестициите и подсилване на връзката с крайните потребители.

Светът несъмнено се променя, а пионери като Методия дават възможност на ютилити бизнеса да върви в крак с времето и дори да го изпревари.




Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

24.10.2021  Веселин Тодоров, председател на АТППГВ
Естественият път на прехода е постепенната замяна на въглищата с природен газ
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

publics.bg ви пита: С какво ще се отоплявате през настъпващия зимен сезон?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X