
През месец юни, Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия („АСРЕ“/ACER) актуализира „Ръководство по приложение на REMIT“ и публикува поредното, 7-мо издание на „Въпроси и отговори по REMIT“.
В тези документи на АСРЕ, се съдържат незадължителните насоки по приложението и тълкуването на REMIT [1], за да се гарантира, че всички национални енергийни регулатори в Европейския съюз ще упражняват стриктно правомощията си по регламента. Кои са по-важните промени?
Промени в „Ръководство по приложение на REMIT“
Съгласно чл. 9(4) от REMIT, всеки участник на пазара на търговия на едро с енергия (природен газ или електрическа енергия), трябва да се регистрира при националния си регулатор, преди да сключи сделка, подлежаща на докладване пред АСРЕ. В обновения раздел 4.6 на Ръководството, АСРЕ посочва крайните срокове за регистрация на участниците на пазара. Тези срокове са обвързани с датите, от които става задължително докладването на АСРЕ, на определени договори.
17 юни 2015 г. беше крайната дата само за тези участници на пазара, които са регистрирани преди 17 март 2015 г., и са попълнили раздел 1, 2, 3 и 5 от регистрационната форма, за да попълнят при регулатора и раздел 4 на формата, съдържащ информация за корпоративна структура на съответния участник.
До 7 октомври 2015 г. трябва да се регистрират пазарните участници, които сключват сделки на „организиран пазар“. Важно е да се отбележи, че по смисъла на регламента за изпълнение на REMIT [2], дефиницията на организиран пазар е широка и не е ограничена само до енергийни борси, а включва и други системи и места за търговия (покупка и продажба) на енергия на едро.
До 7 април 2016 г. трябва да се регистрират участниците на пазара, които сключват извънборсовите сделки (OTC), подлежащи на докладване на АСРЕ. Пазарен участник, който сключи такъв договор за първи път след 7 април 2016 г., например на 1 юни 2016 г., може да се регистрира и след 7 април 2016 г., но задължително преди 1 юни 2016 г. (т.е. преди датата на договора).
Интересен казус, който не е разгледан от АСРЕ, може да възникне спрямо участник на пазара, който сключи дългосрочен договор преди 7 април 2016 г., чието изпълнение продължава и след тази дата. За съответния участник ще се породи задължение до докладва този договор в срок от 90 дни, считано от 7 април 2016 г. (т.н. „backloading”), но ще е налице и задължение да се регистрира преди да сключи подобен договор. Възниква въпросът дали участникът няма да е в нарушение, ако се регистрира преди 7 април 2016 г., но след датата на договора.
Важно е да се отбележи, че предстои ново актуализиране на Ръководство по приложение на REMIT, с оглед на публичните дискусии относно задълженията на участниците на пазара, свързани с разкриването на вътрешната информация, Тези дискусии бяха организирани от АСРЕ, в периода от 27 май 2015 г до 30 юни 2015 г.
Промени в 7-мото издание на „Въпроси и отговори по REMIT“
По-долу сме подбрали отговорите на АСРЕ на някои от по-интересните въпроси.
Въпроси, свързани с големите потребители на енергия
Договорите за доставка на електроенергия или природен газ на отделна потребяваща единица с годишен технически капацитет за консумация, равен на или повече от 600 GWh, трябва да се докладват на АСРЕ. Крайният клиент по такъв договор е длъжен да се регистрира и като участник на пазара при националния регулаторен орган.
АСРЕ счита, че при сключени договори за доставка на енергия до отделни обекти на един и същ краен клиент, ще трябва да се докладва единствено договорът за доставка до този обект, който има технически капацитет за годишна консумация, равен на или повече от 600 GWh, а не всички договори на крайния клиент.
Важно е да се отбележи, че АСРЕ дава ценни насоки в „Ръководство по приложение на REMIT“, по отношение на изчисляването на годишния капацитет за потребление. На базата на тези насоки, всеки голям потребител (краен клиент) на енергия следва да извърши самостоятелна преценка, дали ще трябва да се регистрира като участник на пазара, като приложи тест, съдържащ включително: юридически - корпоративен и конкурентноправен анализ.
Въпроси, свързани с производители на енергия
АСРЕ потвърждава, че извънборсовите договори за физическа доставка на електроенергия, произведена от централа, включително централа, произвеждаща електроенергия от ВЕИ, с мощност до 10 MW подлежат на докладване само при аргументирано искане на АСРЕ. АСРЕ е издала писмо, с което заявява, че поне до 31 декември 2016 г., няма намерение да изисква информация за подобни договори [3].
Различна е хипотезата на препродаване на същата тази електроенергия . Например, ако цялото количество произведена електроенергия от централа с обща мощност до 10 MW бъде изкупено от участник на пазара, то този договор няма да се докладва на АСРЕ. Последващият договор обаче, с който тази електроенергия се препродава на пазара, ще подлежи на докладване.
Важно е да се отбележи, че производителите на електроенергия, включително енергия от ВЕИ, се считат за участници на пазара. Тези от тях, които са собственици на централи с мощност до 10 MW, и сключват само извънборсови договори за физическа доставка на електроенергия, нямат задължение да се регистрират и да докладват на АСРЕ сключените договори.
Диана Димова, Партньор, Kinstellar - diana.dimova@kinstellar.com
Младен Минев, старши адвокат, Kinstellar - mladen.minev@kinstellar.com
__
[1] Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия
[2] Регламент за изпълнение (ЕС) № 1348/2014 на Комисията от 17 декември 2014 година за прилагане на член 8, параграфи 2 и 6 от Регламент (ЕС) № 1227/2011
[3] Писмото може да бъде видяно на: https://www.acer-remit.eu/portal/document-download?documentId=2608