Новини

От България Bookmark and Share

02.06.2022 г.  13:15 ч.
Национално представително проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“
АВТОР: publics.bg


  • © БТА

Днес, 2 юни 2022 г., бяха представени данни от Национално представително проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“. То е проведено от социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на Bosch, „Домакински уреди“ България. Изследването е направено през май и обхваща 1002 пълнолетни граждани по метода пряко интервю „лице в лице“. Проучването, което беше представено в навечерието на Световния ден за опазване на околната среда, 5 юни, цели да обърне по-голямо внимание на обществото за устойчивия начин на живот и свързаните с това екологични ползи. Според данните, най-голям процент от хората – 34 на сто, разбират определението за устойчиво домакинство като спестяване на ресурси в дома – ток, вода и използване на по-малко препарати. На второ място – 33% от запитаните смятат, че това е свързано с  употребата на домакински електроуреди, които използват по-малко вода, електричество и консумативи.

Според Димитър Ганев от агенция „Тренд“, двете определения показват, че близо 2/3 от анкетираните разбират правилно сравнително новия термин свързан с устойчивото домакинство. Едва 19 на сто споделят, че не могат да дадат отговор на това определение, а за 14% това е покупка на по-малко неща, с цел икономия на средства и ресурси. Най-често в ежедневието си свързано с устойчивия начин на живот българите определят това, че не изхвърлят храна и пазаруват толкова, колкото потребяват, което са посочили 40% от анкетираните. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от запитаните, което показва, че близо всеки четвърти българин вече живее в устойчиво домакинство. Други 17% посочват, че изхвърлят разделно отпадъци, а 10% използват градски транспорт.

Според изпълнителния директор на Bosch, „Домакински уреди“ България инж. Ивайло Рашев,  устойчивото домакинство не би могло да съществува без устойчиви уреди, които спестяват ресурси, време и средства. Според него,  това е инвестиция, която с времето доказва своята ефективност и хората все повече осъзнават това. Проучването показва, че за българина е важен екологичният начин на производство, което определя избора му на покупка. Това отбелязват 47% от запитаните. За 23% това по-скоро няма значение, а за 14 на сто това изобщо не влияе на избора при пазаруване. Ако трябва да се селектират сферите, в които устойчивото производство има значение на първо място или 59% от хората определят екологично отгледаните/произведени храни.

Според Димитър Ганев, това се обяснява с мотива за по-здравословно хранене, приемайки, че екологичното производство на храната е по-малко вредно. Прави впечатление, че именно устойчивото производство на домакински уреди се посочва на второ място, което са определили 45% от хората. Това изпреварва производството на автомобили, което е посочено на трето място от 42%, следвани от мебелите – 17% и мода/облекло – 14 на сто. Ниският разход на вода и ток е най-важният фактор при покупката на печка, пералня, хладилник или съдомиялна, смятат 76 на сто от запитаните.

Цената на уреда е вторият по важност критерий, който е посочен от 74% от анкетираните, които в по-голямата си част са възрастни хора. Това се дължи в най-голяма степен на ограничените им финансови възможности, които имат българските пенсионери, обясни Димитър Ганев. „Хората вземат все по-информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи“, смята  инж. Ивайло Рашев. Според него потребителското поведение не само се променя, но вече се открояват тенденции в домакинските уреди, свързани с устойчивостта. „Нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси“, поясни Рашев.

Възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Според данните от направено национално представително социологическо проучване през юли м.г. това са посочили 18%, а през 2022 г. този показател е водещ за двойно повече хора – 36 на сто. “Ако купите смарт хладилник, който работи с нисък разход на електроенергия, дава ви информация за нужните продукти, за да ги купите, преди да се приберете у дома, това ще ви спести пари за ток, за ненужни покупки и не на последно място е удобство. Всичко това дава възможности не само да опазваме околната среда, но и да живеем, без да се лишаваме от удобства, като същевременно не харчим повече за ресурси“, посочи Ивайло Рашев.

Според българите, производителят носи по-голяма отговорност за опазването на околната среда, заявават 45 на сто от запитаните. За 33 на сто от хората обаче, важни са действията на всеки човек, чрез потребителското му поведение. Изпълнителният директор на Bosch, „Домакински уреди“ България посочи, че водещите компании вече работят усилено за намаляване на въглеродния отпечатък. Той сподели, че амбицията на  Bosch да постигне климатична неутралност е довела до стартирането на над 2 хил. проекта по света за икономия на енергия на над 1,7 TWh. Според него всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение е изключително важна днес, тъй като това е необратим процес, който ще продължи все повече в бъдеще.


ЕТИКЕТИ: Устойчиво развитие | БТА | Проучване 


Всички новини от България

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

20.03.2022  Теодор Бобочиков, Управляващ партньор, V-Ridium
Трансформация на енергетиката – тенденции и двигатели
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

С какво транспортно средство стигате до работните си места?











 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X