|
||
![]()
Онлайн бюлетин
Регистрирайте се в бюлетина, за да получавате актуални новини и информация от publics.bg |
НовиниОт България
![]() Министър Караджов разпореди пълна ревизия на тол системата
Пълна ревизия на дейността на тол системата от създаването ѝ до 31 декември 2021 г. разпореди вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. За одита той съобщи на среща с българските превозвачи, която постави началото на дискусията с всички заинтересовани страни преди да се правят каквито и да е стъпки за промяна в обхвата и цените на тол системата. На срещата браншовите организации в продължение на два часа споделиха проблемите и пороците на тол системата. „Ще назначим детайлна ревизия. Има много проблеми – начина на работа с вас, договорите с външните изпълнители, посредниците, компенсаторните такси", коментира министърът. Вицепремиерът подчерта, че на днешната среща не предлага готови решения, защото първо иска да чуе мнението, проблемите и аргументите на бранша. „Няма по-здравословно от това да знаем кой на каква позиция е принципно, без цифри и схеми", посочи той. Вицепремиерът представи анализ на финансовите резултати от почти двугодишното функциониране на тола. „Днешният разговор е предизвикан от мен с една основна тема и тя е за справедливостта. Справедливо е този, който ползва, да плаща. Данните показват, че у нас пътна инфраструктура се заплаща от гражданите, но не и от тежкотоварните превози", каза той. От близо 2,5 млрд. лв., които ще се отделят за пътната инфраструктура тази година, м.г. са събрани едва 450 млн. лв. От тези 450 млн. лв. 2/3 се плащат през винетните стикери и едва 1/3 от тежкотоварния трафик, показват данните. „Това не е справедливо", категоричен беше министърът. През 2020 г. са събрани 267 млн. лв. от винетки и 111 млн. лв. от тол такси. През 2021 г. приходите от винетки са 271 млн. лв. и 158 млн. лв. от тол такси. В допълнение Гроздан Караджов посочи, че размерът на тол таксите у нас е до 6 пъти по-нисък от този, който е в съседните на България страни. И даде пример с автобус категория Евро VI, който за преминаване по маршрута от Видин до ГКПП „Кулата" плаща 4 лв. толтакса. За трасето между София и Бургас същият автобус заплаща 7 лв. В Сърбия, за 331 км от границата с България до Белград, същият автобус заплаща 65.5 лв., което е 9 пъти повече. За трасето с дължина 420 км от Ниш до Суботица таксата е 77 лв., което е 6 пъти повече. В Гърция, за 178 км от ГКПП „Кулата" до Катерини се плаща 34 лв., а таксата за преминаване на трасето с дължина 480 км между Солун и Атина е 153 лв., които на българска територия са 6 лв. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лв., отчете вицепремиерът Караджов. Текущата тарифа в България е 12 ст. на км или 3-4 пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа. В Германия е 39 ст./км или три пъти по-висока. В Полша е 58 ст./км, което е пет пъти по-високо. Таксите в Швейцария са 6 пъти по-високи, в Сърбия - 3,5 пъти по-високи, в Италия - пет пъти по-високи, във Франция - четири пъти по-високи, а в Австрия - 7 пъти по-високи. „През март 2020 г. тол системата стартира с основна цел да носи значителна част от разходите за поддържане и рехабилитация на пътната инфраструктура. Това не е факт. Обратно е съотношението - 70 % плащат леките автомобили и едва 30% - тежкотоварния и транзитния трафик", посочи вицепремиерът. По думите му ключови отсечки с интензивен тежък трафик остават извън обхвата на тола. Той даде пример, че от малко над 20 000 километра републиканска пътна мрежа такси се събират за 15% от тях. ![]() Няма публикувани коментари Влез за да коментираш
|
![]() |
![]() |
![]() |