Новини

От света Bookmark and Share

10.12.2018 г.  9:00 ч.
Преминаването към по-зелен транспорт чрез електромобилите няма да е толкова лесно
Политиките в тази област и трудностите с веригата на доставки правят опита на Стария континент да се специализира в производството на батерии твърде френетичен, за да сработи добре
АВТОР: publics.bg

  • Освен от вносните суровини, европейската индустрия за производство на електромобили ще бъде зависима от ключови чужди технологии, ако иска да постигне производствените си цели.
    © Marco Verch, Flickr.com

Инженер в сектора на батерии за електромобили беше казал, че за европейските автомобилни компании преминаването към електрически превозни средства е като да потопите боен кораб с разбонтуван екипаж. С решението на френското правителство да отложи увеличението на данъка върху дизела, за европейския политически свят стана ясно, че преминаването към зелени технологии не е толкова лесно. Дори ще стане по-трудно с нарастващото производство на електромобили, пише Financial Times. 

Проблемите са свързани не само с обществената подкрепа спрямо данъците и таксите, чрез които се подкрепя декарбонизацията, но и с нарастващите тежести за доставка на необходимите суровини. Общественото внимание вече беше привлечено към факта, че за литиево-йонните батерии е необходим кобалт, а най-големите залежи от кобалт се намират в Демократична република Конго. Правителството на Конго си дава сметка за нарастващото значение на кобалта и през миналата седмица утрои концесионните такси за добива му. Минните компании протестираха, но при техните големи фиксирани разходи и малко алтернативни източници, ще платят увеличението. Повишаването на концесионните такси, последният пример за агресивния подход на Конго да увеличи печалбата си при ръст на цените, ще обезкуражи новите инвеститори в големите мини в страната. Така значитална част от добива на кобалт в страната ще продължи да зависи от сръчните деца, които се трудят в неформалните „занаятчийски“ мини. 
 
Ентусиастите за по-широко навлизане на електромобилите и производителите, загрижени за веригата на доставки, работят за намаляване на съдържанието на кобалт в батериите с известен успех. Въпреки това, Марк Грийнберг, изпълнителният директор на европейския производител на компненти за батерии Umicore, смята, че по-нататъшният напредък няма да е лесен. “Производството на батерии с по-малки количества кобалт трудно ще се случи през следващите три десетилетия“, каза той. 
 
Когато политиците и по-оптимистично настроените производители говорят за намаляване на европейската зависимост от Конго, те имат предвид повишаване на дела на никела в батериите за електромобили. Никелът обаче е проблем. Повечето количества никел, които сме използвали през миналия век, идва от висококачествени залежи на никелов сулфид. Не представлява технологично предизвикателство да се рафинират тези руди до високата чистота на материала, необходима за производството на батерии. Вече установените залежи на никелов сулфид обаче се изчерпват и през следващото десетилетие ще бъдем зависими от по-разпространените латеритни руди. Те сравнително лесно могат да се рафинират до вариации с по-ниска чистота, подходящи за кухненски съдове от неръждаема стомана. 
 
За да се произведе никел от латеритна руда, подходящ за батериите в електромобилите, трябва да се използва сложен процес, наречен киселннно извличане под високо налягане (HPAL). Ако процесът не бъде осъществен правилно, резултатът е сярна киселина под високо налягане, излизаща от машината. Постарайте се да не сте наблизо, когато това се случи. Освен това процесът е енергоинтензивен. Руски инженер, който се занимава с рафиниране на никел нарича HPAL „Бермудският триъгълник на смъртта“. 
 
Добрата новина от гледна точка на европейските природозащитници, подкрепящи електромобилите, е, че никел по технологията HPAL ще се произвежда, когато процесът се усъвършенства, на места като Индонезия. Лошата новина е, че тревогите на индонезийците по отношение на киселинните минни отпадъци нарастват и те стават все по-малко толерантни към чуждите минни компании. 
 
Зависимостта от вносни суровини е достатъчно сериозен проблем. Отгоре на това, европейската индустрия за производство на електромобили ще бъде зависима от ключови чужди технологии, ако иска да постигне производствените си цели. Повечето европейски производители използват азиатски технологии за батерийните клетки, въпреки че могат да се справят със сглобяването им. Да, чуждестранният партньор осигурява трансфер на технологии за настоящото поколение батерийни клетки. Но докато европейският производител се опитва да се справи с бързата производствена линия, подкрепяна от политиките, азиатският партньор скача в следващото поколение. Отне 20 години на корейските компании да преминат от производство, базирано на японски батерийни технологии към производтство по техни технологии. 
 
Засега производтството на батерии изисква умения, които могат да се придобият само с опита. Би било добре да има повече време за научни разработки, свързани с начина на работа на батериите. Това би изисквало години работа с усъвършенствано оборудване, а европейските политици искат бързо преминаване към по-екологични варианти от двигателите, базирани на изкопаеми горива. За всеки случай, Европа и останалата част от света ще продължат да зависият от дизела за големите камиони в обозримото бъдеще. Политиката в тази област, трудностите с веригата на доставки и изискването за по-добри научни разработки предполагат, че европейският напън за производство на батерии е твърде френетичен, за да сработи добре. 
 

ЕТИКЕТИ: електромобили | кобалт | никел | Конго | технологии 


Всички новини от света

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

11.01.2019  Изискванията към ръководителите на енергийните
Димчо Станев, Изпълнителен директор на ЧЕЗ Електро България
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

Ще бъде ли построена АЕЦ "Белене"?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X