Новини

От света Bookmark and Share

16.10.2018 г.  14:55 ч.
Електромобилите не са толкова чисти, колкото биха могли да бъдат
Ново изследване показва, че някои шофьори може да изхвърлят по малко CO2 с дизелови автомобили
АВТОР: publics.bg

  • Проучване показва, че е важно какъв тип енергия се използва при производството на батериите.
    © Marco Verch, Flickr.com

Под капаците на милиони електромобили, които ще бъдат пуснати в употреба през следващите години, ще има замърсяващи батерии, пише Bloomberg. Оттам посочват, че почти всички големи компании от автомобилната индустрия планират производството на електромобили. В същото време литиево-йонните батерии често се произвеждат на такива места в света, които разчитат предимно на изкопаеми горива за производството на електроенергия. 

До 2021 г. ще бъде създаден капацитет за производството на батерии за над 10 милиона автомобила, които ще са от порядъка на 60 киловатчаса, показват данни на Bloomberg New Energy Finance. Основното предлагане ще идва от места като Китай, Тайланд, Германия и Полша, които разчитат основно на невъзобновяеми източници, като въглищата, за производство на електроенергия. 
 
„Изправени сме пред вълна от допълнителни въглеродни емисии“, казва Андреа Радикс, управляващ партньор в базираната в Мюнхен консултантска компания Berylls Strategy Advisors, според която шофьорите в Германия и Полша може да са по-добре с икономични дизелови двигатели. 
 
Резултатите показват още, че въпреки че електромобилите имат нулеви емисии на пътя, те отделят въглероден диоксид като конвенционалните автомобили. 
 
За производството на една батерия, тежаща над 500 килограма, с размери за спортно превозно средство, ще се отделят до 74% повече CO2 спрямо производството на икономичен конвенционален автомобил, ако се произвежда във фабрика, захранвана с изкопаеми горива на места като Германия, посочват от Berylls. 
 
Регулаторите все още не са определили ясни насоки за това какво количество въглеродни емисии са приемливи за жизнения цикъл на електромобилите, въпреки че държави като Китай, Франция и Великобритания се предвиждат към пълна забрана на двигателите с вътрешно горене. 
 
„Тогава от значение ще е това къде е направена батерията, как е направена и от къде вземаме електроенергия“, казва Хенрик Фискер, изпълнителен директор на компанията, специализирана в разработването на електромобили Fisker Inc.
 
 
Например, средният собственик на автомобил в Германия може да кара автомобил, използващ традиционни горива три и половина години или 50 000 километра преди Nissan Leaf с батерия с мощност 30-киловатчаса да го победи по емисии въглероден диоксид в държава, силно зависима от въглищата, показват оценките на Berylls. 
 
От Bloomberg припомнят още, че производителите на батерии планират да отворят фабрики в Германия и Полша, където въглищата все още са водещ енергиен източник. 
 
i3 на BMW има 42-киловатчасова батерия, предстоящият да се появи на пазара кросоувър на Mercedes EQC ще има 80-мегаватчасова батерия, а e-tron наAudi ще има 95-киловатчасова батерия. 
 
С такива тежки батерии, въглеродният отпечатък на електромобилите може доста да се увеличи дори отвъд шоурумите, според това как се зареждат. Да се карат във Франция, която разчита основно на ядрена енергия, ще отделя доста по-малко CO2 отколкото в Германия, където 40% от мрежата използва въглища. 
 
„Не е голяма промяна да заменим дизела с енергията от въглища в Германия“, каза Петер Карлсон изпълнителен директор на NorthVolt AB. Той е бивш мениджър на Тесла и в момента се опитва да построи завод за батерии в Швеция (за 4,6 млрд. долара), който ще работи с помощта на хидроенергия. „Електромобилите ще са по-добри по всеки начин, но разбира се, когато батериите са направени в базирани на въглища електрически системи“, ще отнеме повече, за да изпреварят дизеловите двигатели“, каза той. 
 
Други изследвания показват, че дори в Полша, в която масово се използват въглища, електромобилите ще отделят 25% по-малко въглероден диоксид от дизеловите автомобили, според Transport & Environment Brussels, структура, която лобира в ЕС за устойчива политика в сферата на околната среда. 
 
Ползите от електромобилите в градовете ще бъдат незабавни: техните тихи двигатели ще намалят шумовото замърсяване и ще ограничат токсините като азотен оксид и химическото съединение NOX, което е опасно за здравето.
 
Но електрическите коли не са толкова чисти, колкото биха могли да бъдат. Самото преминаване към възобновяема енергия за производство им ще намали емисиите с 65%, според Transport & Environment Brussels. В Норвегия, където хидроелектрическата енергия захранва практически цялата мрежа, проучването на Berylls показва, че електрическите автомобили генерират почти 60% по-малко CO2 през целия си живот, в сравнение с най-ефективните автомобили с гориво.
 

ЕТИКЕТИ: електромобили | батерии | емисии | CO2 | производители | въглища | изкопаеми горива 


Всички новини от света

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

11.01.2019  Изискванията към ръководителите на енергийните
Димчо Станев, Изпълнителен директор на ЧЕЗ Електро България
Пълен текст

Анкета

Ще бъде ли построена АЕЦ "Белене"?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X