|
||
![]()
Онлайн бюлетин
Регистрирайте се в бюлетина, за да получавате актуални новини и информация от publics.bg |
Интервюта
![]() Цвети Кьосева, изпълнителен директор на „Методия“ АД Наблюдаваме значителна еволюция в начина, по който доставчиците на електроенергия подхождат към пазара ![]()
В края на м. април либерализацията на електроенергийния пазар в България бе отложена за още една година. Какво ще се случи в либерализираните пазари в Западна Европа през този период? Определено една от най-значимите реформи, които се очакват на либерализираните европейски пазари, е въвеждането на регулации за половинчасов сетълмент за преноса на електрическа енергия, която цели да доведе до по-прозрачни отношения между доставчиците и мрежовите оператори и да повиши ефективността. Използвайки AI алгоритми и комплексни изчисления, половинчасовият сетълмент ще осигури по-точно измерване и фактуриране на тарифите за пренос на електроенергия, предоставяйки на всички заинтересовани страни по-детайлна картина на енергийните потоци. Тази промяна ще бъде основен двигател за преход към интелигентна и гъвкава енергийна система, осигурявайки ефективно проследяване и балансиране на производството и потреблението в реално време. Внедряването на интелигентни измервателни уреди, които изпращат необходимите параметри за изчисляване на потребителските сметки на всеки 15, 30 или 60 минути, от своя страна, ще позволи на доставчиците на електроенергия да разработят нови бизнес модели, основани на динамично ценообразуване и фактуриране. Това, разбира се, ще спомогне за предлагането на иновативни продукти и услуги, използващи нисковъглеродни и възобновяеми източници на енергия. В резултат потребителите ще имат не само по-ниски сметки, но и значително ще се намали въздействието върху околната среда. Освен това, ще се осигури подобрена надеждност на енергийните доставки и повишено качество на предоставяните услуги. От моята професионална гледна точка, тези реформи ще имат дълбок и положителен ефект върху целия енергиен сектор. Очакваме тези промени да доведат до оптимални цени и пълна прозрачност в сектора, което е изключително важно за всички нас. За потребителите това ще осигури доверие в доставчика, като сметките им ще се формират и фактурират на база реално потребената енергия, а не на база прогнозни изчисления спрямо предходен период например. Един от най-вълнуващите аспекти на тези промени е създаването на нови възможности за просюмърите – тези потребители, които са едновременно произвеждат и потребяват електроенергия. Получавайки данни на почасови интервали, просюмърите ще могат ефективно да управляват в реално време приходите си, като продават генерираната от тях енергия по време на периодите на пикови цени, а консумират повече през периодите на по-ниски цени. В обобщение, вярвам, че тези нововъведения в сектора ще осигурят една по-конкурентна и прозрачна среда за всички участници и заинтересовани страни на пазара на електроенергия.
Кои са най-интересните енергийни услуги, които наблюдавате в либерализираните електроенергийни пазари в Западна Европа през опита на Вашите клиенти? Кога можем да очакваме да ги видим и в България? Мога да кажа, че тенденцията, която доминира, е отново по посока на процесите, които се случват във връзка с доставката – отчитането и фактурирането – да са в почти реално време. Пример за това е функционалност, от която нашите партньори силно се интересуват, свързана с изчисление на прогнозната сметка на техните клиенти в реално време на база получени данни в системата за ново показание – било то при въвеждане на самоотчет в клиентския портал или получено показание от интелигентен измервателен уред. Виждаме нарастваща тенденция към децентрализация в Европа, особено в областта на търговията с енергия, благодарение на блокчейн технологията. Тази технология революционизира начина, по който просюмърите търгуват с излишната енергия, позволявайки директна peer-to-peer търговия без нуждата от традиционни посредници като ютилити компании. Блокчейнът позволява използването на интелигентни договори, които автоматизират споразуменията за покупка и продажба на енергия. Тези договори се основават на предварително определени правила и данни за производство и потребление на енергия в реално време. Това създава един по-ефективен и прозрачен пазар на енергия. Децентрализацията е особено важна за стабилността и ефективността на електрическата мрежа, която става все по-комплексна с интегрирането на различни възобновяеми енергийни източници. Този децентрализиран подход чрез блокчейн не само оптимизира управлението на енергията, но също така и осигурява по-надеждна и устойчива енергийна система, която е по-способна да се адаптира към бъдещите предизвикателства и възможности. През годините също така наблюдаваме една значителна еволюция в начина, по който доставчиците на електроенергия подхождат към пазара. Днес, за да останат конкурентни, те предлагат не само електроенергия и газ, но и редица други ютилити услуги чрез свои партньори – мобилни, застрахователни, банкови, телеком услуги. Този гъвкав подход, при който различни услуги се групират на едно място, е от ключово значение за затвърждаването на тяхната позиция като предпочитан доставчик. Предоставянето на множество услуги на едно място не само подобрява лоялността на потребителите, но и увеличава средния приход на клиент. Клиентите оценяват удобството на комбинираните услуги и често получават по-добри условия и отстъпки, когато използват повече от една услуга от един доставчик. Това води до взаимна полза както за доставчиците на услуги, така и за потребителите, като същевременно засилва конкуренцията на пазара и стимулира иновацията в сектора. Този подход се утвърждава като успешна бизнес стратегия в динамичния и бързо променящ се свят на комуналните услуги.
Ценовите ефекти от либерализацията може да са и в двете посоки, когато говорим за цената на едро на борсите. Има ли други начини да намалим сметките на клиентите в бизнеса и домакинствата, например чрез оптимизация на енергийните услуги? По време на дългогодишното ни сътрудничество с енергийни компании от Западна Европа сме забелязали няколко тенденции, които доминират през последните години. На либерализираните пазари се наблюдават ефективни инструменти за оптимизация на енергийните услуги, основаващи се на динамични тарифи според времето на използване на електроенергията. Достъпът до детайлно почасово потребление дава възможност на търговците на електроенергия да бъдат по-гъвкави в ценообразуването и да персонализират тарифите спрямо индивидуалния профил на потребление на съответния клиент. Това е от особено значение за потребители с голяма консумация като производствени предприятия например. Според моето лично наблюдение, интелигентните измервателни уреди играят решаваща роля, като позволяват на доставчиците на комунални услуги да прилагат модели за ценообразуване според времето на използване, което е и критично важно за ефективността и гъвкавостта на цялата система. Виждаме, че някои компании дори използват мотивационни инструменти, за да стимулират клиентите да пренасочат потреблението на енергия към часове извън пиковите натоварвания, когато цените са по-ниски. Това допринася едновременно за по-ефективно управление на мрежата и потенциално намаляване на разходите за клиентите. Връзката с интелигентни измервателни уреди, в комбинация с функционалността за прогнозно изчисление на текуща сметка, предоставя също така и възможността на крайните клиенти да настроят известия, когато потреблението им надхвърли определен праг или когато разходите им достигнат предварително определено ниво. В допълнение, гъвкавите схеми за плащане също играят ключова роля в оптимизацията на енергийните услуги. Те включват равни месечни вноски, предплащане на половината сума за по-ниска цена, както и различни тарифи като дневни, нощни, обедни и уикенд. Освен това, някои компании предлагат кредитни линии и мрежови плащания в реално време, което осигурява допълнителна гъвкавост и удобство за клиентите. Моето мнение е, че тези схеми позволяват по-добро разпределение на разходите и улесняват управлението на енергийния бюджет на домакинствата и бизнеса.
Кои са най-добрите начини за оптимизиране на енергийните разходи в либерализиран пазар за компании с множество локации, присъединени към мрежата ниско напрежение? Имате ли успешни примери от други страни? Един от най-добрите начини за оптимизиране на енергийните разходи за компании с множество локации, присъединени към мрежата с ниско напрежение, е използването на бънделирана енергия. Това означава обединяване на енергийните нужди на всички локации в един договор за доставка. Мога да дам за пример наш клиент във Великобритания, който управлява обекти на множество локации и успешно прилага този модел. Закупувайки и гарантирайки си по-големи количества енергия за бъдещ период, той договаря и по-добри условия с доставчиците. Освен това, използването на различни алтернативни източници на енергия, като например възобновяеми или локални енергийни генератори, може да намали разходите многократно. Имаме отлични примери от други страни, където компании са успели да оптимизират своите енергийни разходи чрез комбинация от бънделиране и диверсификация на енергийните източници. В Германия, например, големи производствени предприятия използват както слънчева енергия, така и традиционни енергийни източници, за да намалят своите разходи и да повишат енергийната си ефективност. Особено актуална и полезна услуга, която предоставяме на нашите клиенти, е внедряването на специален модул за прогнозиране на бъдещите разходи към доставчици, регулатори и други заинтересовани страни. Този модул позволява на компаниите да изчисляват в реално време мрежовите и балансиращите разходи, което им дава възможност да правят информирани решения за ежедневното използване на енергия. С други думи, чрез правилното заявяване на енергийни количества, точната прогноза на разходите и интегрирането на модерни технологии, компаниите могат да оптимизират своя енергиен бюджет и да останат устойчиви при промени в пазарните условия.
Електроенергийният отрасъл се дигитализира и в някои страни вече много прилича на телекомуникационния по отношение на ценообразуване, билинг, връзки с клиентите. Какво ниво на дигитализация на услугата очаква да види новото поколение потребители? Както вече споменахме, ценообразуването в електроенергийния сектор наистина все повече се приближава до моделите, използвани в телекомуникациите. Цялостната тенденция е всичко да се случва в реално време. За новото поколение потребители е от съществено значение бързият достъп до информация, свързана с енергийните услуги – тарифи, договори, потребление, текуща сметка. Те, също така, изискват възможността за лесна и бърза комуникация с доставчика чрез дигитални канали. В забързания свят, в който живеем, времето на клиентите е изключително ценно, което прави този аспект стратегически за задържането им в условията на либерализирания пазар. От моя гледна точка, технологиите са ключови за бъдещето на енергийната индустрия. Те не само оптимизират разходите за енергия, но и стимулират по-рационално използване на ресурсите и по-ефективно управление на енергийната мрежа. Ние, в Методия, непрекъснато работим върху иновации и подобрения в тези области, защото вярваме, че това е пътят към устойчиво и ефективно енергийно бъдеще. Уверени сме, че с подходящите технологии и стратегии можем да постигнем значителни постижения за нашите клиенти, като същевременно подобрим тяхното потребителско преживяване и допринесем за опазването на околната среда.
Кои са новите знания и умения, които търсите сред вашите бъдещи колеги? Какви ще са компетенциите на бъдещето в енергийния бизнес от технологична гледна точка? Динамиката в енергийния бизнес изисква постоянно усъвършенстване на знанията и уменията на нашите колеги. За нас е важно хората в компанията да бъдат мотивирани за развитие и информирани за тенденциите в сектора. Ключов елемент е използването на натрупаните експертни знания за създаване на продукти, отговарящи на нуждите на пазара. Познаването на възможностите на инструменти с изкуствен интелект и използването им с цел по-висока ефективност в процесите и реализиране на заложените цели е водещ аспект. Важно е да развиваме меки умения като комуникация, гъвкавост и комплексно мислене, които водят до над 70% успех в постигането на високи резултати. Професионализмът, знанията, познаването на спецификите на различните пазари и технологичният опит са от ключово значение. Комбинирани с иновативност и адаптивност, те съставляват формулата за бъдещите компетенции в нашата сфера.
Интервю на Атанас ГЕОРГИЕВ
-------------- Цвети Кьосева е Изпълнителен директор на Методия АД. Има дългогодишен опит на управленски позиции в международни телекомуникационни и технологични компании, фасилитатор и практик в областта на иновациите. Компанията, която днес тя управлява разработва собствени софтуерни продукти и бизнес решения за управление на комплексни оперативни дейности на доставчици на електричество, газ, вода, отопление и други комунални услуги. Функционалностите на платформата „Utility & Telecom Suite” обхващат пълния процес по придобиване на клиенти, тяхното обслужване, фактуриране, управление на активи и процеси, маркетинг кампании. Част от модулите на системата са: портал за смяна на доставчик, клиентски портал, портал за търговци и брокери, система за фактуриране, CRM система, система за автоматизирано управление на всички процеси между участниците в индустрията и др. С цялостното си бизнес решение, Методия е предпочитан партньор на ютилити бизнеса, както у нас, така и на световния пазар.
![]() Няма публикувани коментари Влез за да коментираш
|
![]() |
![]() |
![]() |