Интервюта Bookmark and Share

11.07.2024 г.
Велеслав Масларов, директор „Продажби на леки автомобили и ванове“ в Силвър Стар
Пътят за стимулиране на електрическата мобилност е начертан, остава да поемем по него
АВТОР: publics.bg

Каква е визията на Mercedes Benz за бъдещето на автомобилния сектор за следващите 10 години? Релевантна ли е тя за България и нашата инфраструктура?

Mercedes-Benz залага на лидерството в електрическата мобилност, без да оставя на заден план развитието на технологиите при двигателите с вътрешно горене – както от гледна точка на екологичност, така и от гледна точка на представяне и ефективност. Концернът има амбиции за изцяло въглеродно неутрална мобилност до 2039 г. по отношение на въглеродните емисии по цялата верига на стойността и през целия жизнен цикъл на превозните средства – от разработката, мрежата от доставчици, вътрешното производство, електрификацията на продуктите до възобновяемите енергийни източници във фазата на използване на електрическите превозни средства и рециклирането на превозните средства за затваряне на цикъла. Електрическата гама на Mercedes-Benz е доста широка и включва 9 леки автомобила, както и електрически ванове и товарни автомобили за градска дистрибуция и за международен транспорт. 

При леките коли вече имаме компактните EQA и EQB, както и впечатляващите лимузини EQE, EQS и техните SUV варианти. За почитателите на истинския лукс тази година на пазара идва и EQS SUV Maybach, който по нищо не отстъпва на своите конвенционални събратя – S-Class & GLS Maybach. Имал съм удоволствието да видя отблизо бъдещите модели на марката и смело мога да заявя, че най-доброто тепърва предстои. 

Гамата на Mercedes-Benz предлага всичко, което се очаква от марката с трилъчата звезда – няма разлика нито в качеството на материалите, нито в поведението на автомобилите на пътя, а технологичните иновации в интериора са дори на по-високо ниво. Пробегът варира от около 400 километра при компактните до над 650 километра при бизнес лимузините. Отвъд комфорта, лукса и високите технологии, друго важно при избора на електромобил Mercedes-Benz, e сигурността. За нея в Силвър Стар сме се погрижили с включени при покупка 5 години гаранция (или 100 хил. км), 5 години включено сервизно обслужване, 8 години гаранция на батерията, като за EQE и EQS тя е 10 години.

Колкото до зарядната инфраструктура в България, смело мога да заявя, че нещата дори и сега са на много високо ниво – към момента на територията на страната има активни над 1700 публични зарядни станции. За сравнение – броят им през 2020 г. бе едва 170. Броят на бързи зарядни станции (DC) се е увеличил от 29 на близо 400. Става дума за десеткратен ръст в рамките на малко над 3 години и половина. Различни оператори на зарядни станции в България готвят големи инвестиции в предстоящите години, така че броят и обхватът на инфраструктурата единствено ще се подобрява. Аз самият, като ползвател на електромобил от вече година, който пътува много из страната, не съм изпадал в ситуация на безизходица със зареждането, даже напротив – всичките ми пътувания са били приятни и лесни. 

Европа се стреми да наложи използването на електромобили с различни стимули в отделните държави. Какъв е опитът в Германия на Mercedes-Benz AG и кои добри практики можем да ползваме от там?

Важна предпоставка за всичките стимули и субсидии, които се дават в европейските държави е фактът, че електромобилите все още не са толкова достъпни ценово, колкото автомобилите с конвенционално задвижване предвид новостите в разработките. Виждаме как това се променя от някои играчи като Тесла и редица китайски марки, но за европейските производители това все още е реалност. Съответно и целта на правителствата е да стимулират прехода към екологична мобилност, като направят автомобилите с нулеви емисии достъпни за повече хора. В най-честия и работещ случай това се осъществява чрез директни финансови стимули, стигащи и до няколко хиляди евро на електромобил. За съжаление, в България все още сме далеч от подобни мерки и предимствата при закупуване на електромобил са по-скоро символични, като най-значителното се изразява в неограничено безплатно паркиране в зелена и синя зона. Разбира се, всички автомобилни вносители в България всяка година очакват адекватно и насочено решение от държавата в подкрепа на електрическата мобилност, което така и не идва. 

Има много интересни и работещи примери от Западна Европа, които можем да вземем предвид – в Норвегия например дълго време съществуваше програма, по която при закупуването на електромобил клиентът изцяло не плащаше ДДС. Това е стимул, който би могъл да се приложи при нас, дори и в по-ограничена и гъвкава форма – редуциране на стандартните 20% например, или пък премахване на винетните такси за електромобили. Възможностите са много и Европа вече е начертала пътя, остава ни само да вземем пример и да тръгнем по него.

Държавата също може да подпомогне и да финансира изграждането на инфраструктура. Въпреки нарастващия брой на зарядни станции, все още има какво и къде да се подобрява. В много Европейски страни държавата покрива голям процент от разходите, свързани със закупуване и монтаж на бързи зарядни станции, необходими за улесняване на дългите пътувания. В заключение бих казал, че няма как да има бърз преход към електрическа мобилност в България без сериозна и адекватна подкрепа и насочена политика на държавата.  

Вашата компания полага усилия в посока по-зелено енергийно бъдеще. Разкажете ни повече за тези дейности на компанията Ви и какви резултати имате през последните години.

В Силвър Стар сме поели взаимна инициатива с Mercedes-Benz за постигане на въглеродно неутрална дейност до 2030 г. Имаме съгласуван и подписан план за реализацията на тази амбициозна цел, като първите стъпки са вече факт.

През миналата година на територията на нашия комплекс в Пловдив въведохме в експлоатация собствен фотоволтаичен парк. Общата инсталирана мощност на инсталацията е 390 kWh и се състои от 722 соларни панела. Генерираната слънчева енергия използваме за собствено потребление, а остатъкът се отдава в мрежата. Предстои изграждане на такива инсталации и на другите наши локации. 

Компанията се стреми да допринесе за развитието на мрежата от електрически автомобили на българския пазар, като на следващ етап предстои да инвестираме в допълнителни бързо зарядни станции в нашите комплекси, където леки и товарни автомобили да могат директно да зареждат с произведената енергия от слънчевите панели. Чрез тази стъпка ще допринесем за развитието на зарядната инфраструктура в страната, тъй като дилърствата ни са на ключови места по най-популярните маршрути, в района на магистрала Тракия край Пловдив и на входа на града във Варна и Бургас.

Опитваме да даваме и личен корпоративен пример, като поетапно служебният ни автопарк преминава към електрифицирани и изцяло електрически автомобили. И тук не говоря само за леки автомобили, но и за лекотоварни – например използваме електрически Sprinter за превоз на резервни части между София и Пловдив, както и в градовете.  

Какви са наблюденията на „Силвър Стар“ за българския пазар? Увеличава ли се търсенето на електромобили? Настройва ли се вече бизнесът в България към по-голямо търсене на товарни превозни средства, задвижвани на ток?

С напредването на технологиите в новите електромобили и създаването на иновативни батерии, гарантиращи по-голям пробег, по-бързо зареждане, по-лесна всекидневна употреба, търсенето и пазарът на електрическа мобилност неминуемо расте. Подобренията в инфраструктурата също правят това постижимо и дават възможност на електромобилите да се превърнат в една достойна алтернатива на тези, задвижвани от бензин и дизел. 

Ръстът, който се наблюдава при продажбите на електромобили в последните 2 години, е впечатляващ – 321 нови регистрирани леки електромобила през 2021 г. срещу над 3000 през 2023 г. Същият десеткратен ръст се наблюдава и при употребяваните електромобили. Въпросът е ще продължи ли този ръст със същите темпове без намеса и подкрепа от държавата. В първите два месеца на 2024 г. вече се забелязва спад в дела на новите електромобили. 

Присъствието на електромобилите вече е видимо и с просто око – всеки ден, пътувайки до работа забелязвам поне 2 автомобила с регистрационен номер ЕА, а в работни дни и в събота центърът на София се превръща в истински шоурум на електрическата мобилност. 

Относно товарните автомобили на ток – наблюденията ни към момента са, че основният интерес е проявяван от големи чуждестранни фирми със седалища в България, чиято корпоративна политика залага предприемането на стъпки към въглеродна неутралност. За малкия и среден бизнес товарните електромобили са все още скъпа алтернатива в краткосрочен план. В конкретния случай автомобилите са необходимост на съответния бизнес и представляват инвестиция и инструмент, който трябва да осигурява приход и печалба. Без значителна финансова подкрепа и регулации, които да наложат употребата им, товарните електромобили не биха могли да заменят напълно конвенционалните и да гарантират транспорт с нулеви емисии в кратък срок.

Какви са предизвикателствата и решенията при промяната на необходимите компетенции за поддръжка, диагностика и ремонт на превозните средства при прехода към електромобили?

При електромобилите, разбира се, ги няма стандартните дейности като смяна на масла и филтри. Но има други специфични дейности, за които нашите екипи в сервизната дейност преминават регулярни специализирани сертификационни курсове, като например поддръжката на електронните компоненти и зарядните модули. Предимството на това да имаш достъп до ноу-хау на производителя е огромно и носи възможности за развитие на компетенциите на колегите от следпродажбено обслужване. Дилърствата на Силвър Стар са снабдени с последен клас оборудване за сервизирането на електромобили, тъй като дори поставянето на един крик изисква необходимата техника и умения, тъй като батериите са монтирани в пода на превозното средство.

Какви са основните предразсъдъци при покупка на електромобил на база Вашия опит и в каква степен те са оправдани?

Едно от основните притеснения продължава да се олицетворява от въпросите „Ще успея ли да стигна до място Х (обикновено морето)?“, „Ами, ако няма къде да заредя?“. С напредването на електромобилите в технологично отношение и развитието на инфраструктурата в България, този въпрос все повече отпада от дневния ред. В Силвър Стар от април въведохме и още едно решение за удобство на клиентите ни – единна карта за зареждане на всички станции в страната в партньорство с външен доставчик.

Друг предразсъдък е страхът да не „останеш по-назад“. Технологичното състезание между производителите води до това, че всяка година се наблюдава нов пробив и иновация в разработките. Това кара хората да изчакват, тъй като се притесняват, че няма да притежават технологично най-върховия автомобил. Такова притеснение бихме успокоили с факта, че софтуерните ъпдейти в най-новите модели на Mercedes-Benz вече се случват от разстояние (over the air) и в бъдеще ще позволяват добавяне на нови функции и опции във вече закупени автомобили.

И не на последно място съществуват и притесненията за безопасността на електромобилите. Това обаче е тема, с която Mercedes-Benz не прави компромис. Преди пускане на пазара концернът внедрява последното поколение системи за сигурност и провежда хиляди краш тестове (дори под рентгенови наблюдения) на електромобилите, за да гарантира спокойствието на пътя на своите клиенти.

Каква роля играе дигитализацията в развитието на автомобилния бизнес? 

Автомобилната индустрия преминава през такава трансформация, каквато не се е случвала от създаването на първия автомобил до днес. Отвъд електрификацията, за която говорихме досега, другият основен фактор на промяната е дигитализацията. Онлайн продажбите и услугите са все по-важна част от развитието на бранша, което е резултат от идването на нови поколения, отраснали в един дигитализиран свят. Днес можеш да продаваш и купуваш по всяко време и от всяко място. Затова и нашият екип работи много над темата да осигурим новия вид клиентско преживяване в дигитална среда. Възможността клиентът сам да конфигурира всеки детайл от автомобила или да направи резервация на наличен автомобил онлайн вече е ежедневие за нас. През миналата година Силвър Стар и България дори станахме лидери в Източна Европа по онлайн продажби за Mercedes-Benz.

В същото време обаче услуги като сервизирането на автомобилите няма как да се случат онлайн, отвъд записването на час през приложението или в сайта. Затова разработваме нови формати за клиентите на Силвър Стар. През април въведохме изцяло нова услуга на пазара и то в търговски център в София. Дадохме възможност на клиентите да оставят при нас колата си за смяна на масло, филтри, накладки или дискове, докато пазаруват или са на обяд в мола. С този нов формат целим да им спестим време и да бъдем там, където е най-удобно за тях. 

Интервю на Кристина ФОРТУНОВА

------------------------------------------------------------

Велеслав Масларов е директор „Продажби на леки автомобили и ванове“ в Силвър Стар. Учил е международна икономика и търговия в Парижкия университет Сорбоната (Paris 1 Panthéon-Sorbonne) и има доказан опит в бранд позиционирането, дистрибуцията и продажбите в автомобилния сектор. Част е от екипа на Силвър Стар от 2019 година, като разработва стратегията на компанията за представяне и налагане на електрическата гама Mercedes-Benz на българския пазар.

За Силвър Стар

Силвър Стар е официален представител на немския концерн Mercedes-Benz AG за България за марките Mercedes-Benz и smart, на Daimler Truck AG за марките Mercedes-Benz, Unimog и FUSO, на EvoBus за Mercedes-Benz и Setra и на INEOS Grenadier. Компанията предлага целия спектър от услуги за бизнес и крайни клиенти, в това число продажба и следпродажбено обслужване на нови и употребявани леки, лекотоварни и товарни автомобили и автобуси, както и продажби на резервни части. Дилърските центрове на Силвър Стар се намират в София, Пловдив, Варна, Бургас и Евро Старс в Русе.




Всички интервюта

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

17.12.2024  Марияна Янева, Зам.-председател на Асоциацията за производство, съхранение и търговия
Проектите за възобновяема енергия вече не са алтернативна или екзотична инвестиция
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

С какво транспортно средство стигате до работните си места?











 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X
} catch(err) {}