|
||
Онлайн бюлетин
Регистрирайте се в бюлетина, за да получавате актуални новини и информация от publics.bg |
Интервюта11.07.2024 г. Велеслав Масларов, директор „Продажби на леки автомобили и ванове“ в Силвър Стар Пътят за стимулиране на електрическата мобилност е начертан, остава да поемем по него Каква е визията на Mercedes Benz за бъдещето на автомобилния сектор за следващите 10 години? Релевантна ли е тя за България и нашата инфраструктура? Mercedes-Benz залага на лидерството в електрическата мобилност, без да оставя на заден план развитието на технологиите при двигателите с вътрешно горене – както от гледна точка на екологичност, така и от гледна точка на представяне и ефективност. Концернът има амбиции за изцяло въглеродно неутрална мобилност до 2039 г. по отношение на въглеродните емисии по цялата верига на стойността и през целия жизнен цикъл на превозните средства – от разработката, мрежата от доставчици, вътрешното производство, електрификацията на продуктите до възобновяемите енергийни източници във фазата на използване на електрическите превозни средства и рециклирането на превозните средства за затваряне на цикъла. Електрическата гама на Mercedes-Benz е доста широка и включва 9 леки автомобила, както и електрически ванове и товарни автомобили за градска дистрибуция и за международен транспорт. При леките коли вече имаме компактните EQA и EQB, както и впечатляващите лимузини EQE, EQS и техните SUV варианти. За почитателите на истинския лукс тази година на пазара идва и EQS SUV Maybach, който по нищо не отстъпва на своите конвенционални събратя – S-Class & GLS Maybach. Имал съм удоволствието да видя отблизо бъдещите модели на марката и смело мога да заявя, че най-доброто тепърва предстои. Гамата на Mercedes-Benz предлага всичко, което се очаква от марката с трилъчата звезда – няма разлика нито в качеството на материалите, нито в поведението на автомобилите на пътя, а технологичните иновации в интериора са дори на по-високо ниво. Пробегът варира от около 400 километра при компактните до над 650 километра при бизнес лимузините. Отвъд комфорта, лукса и високите технологии, друго важно при избора на електромобил Mercedes-Benz, e сигурността. За нея в Силвър Стар сме се погрижили с включени при покупка 5 години гаранция (или 100 хил. км), 5 години включено сервизно обслужване, 8 години гаранция на батерията, като за EQE и EQS тя е 10 години. Колкото до зарядната инфраструктура в България, смело мога да заявя, че нещата дори и сега са на много високо ниво – към момента на територията на страната има активни над 1700 публични зарядни станции. За сравнение – броят им през 2020 г. бе едва 170. Броят на бързи зарядни станции (DC) се е увеличил от 29 на близо 400. Става дума за десеткратен ръст в рамките на малко над 3 години и половина. Различни оператори на зарядни станции в България готвят големи инвестиции в предстоящите години, така че броят и обхватът на инфраструктурата единствено ще се подобрява. Аз самият, като ползвател на електромобил от вече година, който пътува много из страната, не съм изпадал в ситуация на безизходица със зареждането, даже напротив – всичките ми пътувания са били приятни и лесни. Европа се стреми да наложи използването на електромобили с различни стимули в отделните държави. Какъв е опитът в Германия на Mercedes-Benz AG и кои добри практики можем да ползваме от там? Важна предпоставка за всичките стимули и субсидии, които се дават в европейските държави е фактът, че електромобилите все още не са толкова достъпни ценово, колкото автомобилите с конвенционално задвижване предвид новостите в разработките. Виждаме как това се променя от някои играчи като Тесла и редица китайски марки, но за европейските производители това все още е реалност. Съответно и целта на правителствата е да стимулират прехода към екологична мобилност, като направят автомобилите с нулеви емисии достъпни за повече хора. В най-честия и работещ случай това се осъществява чрез директни финансови стимули, стигащи и до няколко хиляди евро на електромобил. За съжаление, в България все още сме далеч от подобни мерки и предимствата при закупуване на електромобил са по-скоро символични, като най-значителното се изразява в неограничено безплатно паркиране в зелена и синя зона. Разбира се, всички автомобилни вносители в България всяка година очакват адекватно и насочено решение от държавата в подкрепа на електрическата мобилност, което така и не идва. Има много интересни и работещи примери от Западна Европа, които можем да вземем предвид – в Норвегия например дълго време съществуваше програма, по която при закупуването на електромобил клиентът изцяло не плащаше ДДС. Това е стимул, който би могъл да се приложи при нас, дори и в по-ограничена и гъвкава форма – редуциране на стандартните 20% например, или пък премахване на винетните такси за електромобили. Възможностите са много и Европа вече е начертала пътя, остава ни само да вземем пример и да тръгнем по него. Държавата също може да подпомогне и да финансира изграждането на инфраструктура. Въпреки нарастващия брой на зарядни станции, все още има какво и къде да се подобрява. В много Европейски страни държавата покрива голям процент от разходите, свързани със закупуване и монтаж на бързи зарядни станции, необходими за улесняване на дългите пътувания. В заключение бих казал, че няма как да има бърз преход към електрическа мобилност в България без сериозна и адекватна подкрепа и насочена политика на държавата. Вашата компания полага усилия в посока по-зелено енергийно бъдеще. Разкажете ни повече за тези дейности на компанията Ви и какви резултати имате през последните години. В Силвър Стар сме поели взаимна инициатива с Mercedes-Benz за постигане на въглеродно неутрална дейност до 2030 г. Имаме съгласуван и подписан план за реализацията на тази амбициозна цел, като първите стъпки са вече факт. През миналата година на територията на нашия комплекс в Пловдив въведохме в експлоатация собствен фотоволтаичен парк. Общата инсталирана мощност на инсталацията е 390 kWh и се състои от 722 соларни панела. Генерираната слънчева енергия използваме за собствено потребление, а остатъкът се отдава в мрежата. Предстои изграждане на такива инсталации и на другите наши локации. Компанията се стреми да допринесе за развитието на мрежата от електрически автомобили на българския пазар, като на следващ етап предстои да инвестираме в допълнителни бързо зарядни станции в нашите комплекси, където леки и товарни автомобили да могат директно да зареждат с произведената енергия от слънчевите панели. Чрез тази стъпка ще допринесем за развитието на зарядната инфраструктура в страната, тъй като дилърствата ни са на ключови места по най-популярните маршрути, в района на магистрала Тракия край Пловдив и на входа на града във Варна и Бургас. Опитваме да даваме и личен корпоративен пример, като поетапно служебният ни автопарк преминава към електрифицирани и изцяло електрически автомобили. И тук не говоря само за леки автомобили, но и за лекотоварни – например използваме електрически Sprinter за превоз на резервни части между София и Пловдив, както и в градовете. Какви са наблюденията на „Силвър Стар“ за българския пазар? Увеличава ли се търсенето на електромобили? Настройва ли се вече бизнесът в България към по-голямо търсене на товарни превозни средства, задвижвани на ток? С напредването на технологиите в новите електромобили и създаването на иновативни батерии, гарантиращи по-голям пробег, по-бързо зареждане, по-лесна всекидневна употреба, търсенето и пазарът на електрическа мобилност неминуемо расте. Подобренията в инфраструктурата също правят това постижимо и дават възможност на електромобилите да се превърнат в една достойна алтернатива на тези, задвижвани от бензин и дизел. Ръстът, който се наблюдава при продажбите на електромобили в последните 2 години, е впечатляващ – 321 нови регистрирани леки електромобила през 2021 г. срещу над 3000 през 2023 г. Същият десеткратен ръст се наблюдава и при употребяваните електромобили. Въпросът е ще продължи ли този ръст със същите темпове без намеса и подкрепа от държавата. В първите два месеца на 2024 г. вече се забелязва спад в дела на новите електромобили. Присъствието на електромобилите вече е видимо и с просто око – всеки ден, пътувайки до работа забелязвам поне 2 автомобила с регистрационен номер ЕА, а в работни дни и в събота центърът на София се превръща в истински шоурум на електрическата мобилност. Относно товарните автомобили на ток – наблюденията ни към момента са, че основният интерес е проявяван от големи чуждестранни фирми със седалища в България, чиято корпоративна политика залага предприемането на стъпки към въглеродна неутралност. За малкия и среден бизнес товарните електромобили са все още скъпа алтернатива в краткосрочен план. В конкретния случай автомобилите са необходимост на съответния бизнес и представляват инвестиция и инструмент, който трябва да осигурява приход и печалба. Без значителна финансова подкрепа и регулации, които да наложат употребата им, товарните електромобили не биха могли да заменят напълно конвенционалните и да гарантират транспорт с нулеви емисии в кратък срок. Какви са предизвикателствата и решенията при промяната на необходимите компетенции за поддръжка, диагностика и ремонт на превозните средства при прехода към електромобили? При електромобилите, разбира се, ги няма стандартните дейности като смяна на масла и филтри. Но има други специфични дейности, за които нашите екипи в сервизната дейност преминават регулярни специализирани сертификационни курсове, като например поддръжката на електронните компоненти и зарядните модули. Предимството на това да имаш достъп до ноу-хау на производителя е огромно и носи възможности за развитие на компетенциите на колегите от следпродажбено обслужване. Дилърствата на Силвър Стар са снабдени с последен клас оборудване за сервизирането на електромобили, тъй като дори поставянето на един крик изисква необходимата техника и умения, тъй като батериите са монтирани в пода на превозното средство. Какви са основните предразсъдъци при покупка на електромобил на база Вашия опит и в каква степен те са оправдани? Едно от основните притеснения продължава да се олицетворява от въпросите „Ще успея ли да стигна до място Х (обикновено морето)?“, „Ами, ако няма къде да заредя?“. С напредването на електромобилите в технологично отношение и развитието на инфраструктурата в България, този въпрос все повече отпада от дневния ред. В Силвър Стар от април въведохме и още едно решение за удобство на клиентите ни – единна карта за зареждане на всички станции в страната в партньорство с външен доставчик. Друг предразсъдък е страхът да не „останеш по-назад“. Технологичното състезание между производителите води до това, че всяка година се наблюдава нов пробив и иновация в разработките. Това кара хората да изчакват, тъй като се притесняват, че няма да притежават технологично най-върховия автомобил. Такова притеснение бихме успокоили с факта, че софтуерните ъпдейти в най-новите модели на Mercedes-Benz вече се случват от разстояние (over the air) и в бъдеще ще позволяват добавяне на нови функции и опции във вече закупени автомобили. И не на последно място съществуват и притесненията за безопасността на електромобилите. Това обаче е тема, с която Mercedes-Benz не прави компромис. Преди пускане на пазара концернът внедрява последното поколение системи за сигурност и провежда хиляди краш тестове (дори под рентгенови наблюдения) на електромобилите, за да гарантира спокойствието на пътя на своите клиенти. Каква роля играе дигитализацията в развитието на автомобилния бизнес? Автомобилната индустрия преминава през такава трансформация, каквато не се е случвала от създаването на първия автомобил до днес. Отвъд електрификацията, за която говорихме досега, другият основен фактор на промяната е дигитализацията. Онлайн продажбите и услугите са все по-важна част от развитието на бранша, което е резултат от идването на нови поколения, отраснали в един дигитализиран свят. Днес можеш да продаваш и купуваш по всяко време и от всяко място. Затова и нашият екип работи много над темата да осигурим новия вид клиентско преживяване в дигитална среда. Възможността клиентът сам да конфигурира всеки детайл от автомобила или да направи резервация на наличен автомобил онлайн вече е ежедневие за нас. През миналата година Силвър Стар и България дори станахме лидери в Източна Европа по онлайн продажби за Mercedes-Benz. В същото време обаче услуги като сервизирането на автомобилите няма как да се случат онлайн, отвъд записването на час през приложението или в сайта. Затова разработваме нови формати за клиентите на Силвър Стар. През април въведохме изцяло нова услуга на пазара и то в търговски център в София. Дадохме възможност на клиентите да оставят при нас колата си за смяна на масло, филтри, накладки или дискове, докато пазаруват или са на обяд в мола. С този нов формат целим да им спестим време и да бъдем там, където е най-удобно за тях. Интервю на Кристина ФОРТУНОВА ------------------------------------------------------------ Велеслав Масларов е директор „Продажби на леки автомобили и ванове“ в Силвър Стар. Учил е международна икономика и търговия в Парижкия университет Сорбоната (Paris 1 Panthéon-Sorbonne) и има доказан опит в бранд позиционирането, дистрибуцията и продажбите в автомобилния сектор. Част е от екипа на Силвър Стар от 2019 година, като разработва стратегията на компанията за представяне и налагане на електрическата гама Mercedes-Benz на българския пазар. За Силвър Стар Силвър Стар е официален представител на немския концерн Mercedes-Benz AG за България за марките Mercedes-Benz и smart, на Daimler Truck AG за марките Mercedes-Benz, Unimog и FUSO, на EvoBus за Mercedes-Benz и Setra и на INEOS Grenadier. Компанията предлага целия спектър от услуги за бизнес и крайни клиенти, в това число продажба и следпродажбено обслужване на нови и употребявани леки, лекотоварни и товарни автомобили и автобуси, както и продажби на резервни части. Дилърските центрове на Силвър Стар се намират в София, Пловдив, Варна, Бургас и Евро Старс в Русе. Всички интервюта Няма публикувани коментари Влез за да коментираш Интервю17.12.2024 Марияна Янева, Зам.-председател на Асоциацията за производство, съхранение и търговия СъбитияНяма въведени записи в тази категория! АнкетаС какво транспортно средство стигате до работните си места? |
|