Интервюта - Основната задача на флийт мениджмънта е да осигури непрекъсваемост на бизнеса

Интервюта Bookmark and Share

02.01.2018 г.
Основната задача на флийт мениджмънта е да осигури непрекъсваемост на бизнеса
Иван Димитров, експерт в управлението на автопаркове
АВТОР: сп. ЮТИЛИТИС

Интервюто е публикувано в брой декември/2017 г. на сп. Ютилитис.
___

Господин Димитров, как се става експерт в управлението на автопаркове и кое е специфичното за тази професия

Мога да кажа за себе си как станах експерт в тази област – с много работа и решаване на различни казуси и проблеми, свързани с автомобилите. Специфичното за нашата професия е денонощната работа. Докато колите, за които се грижим, са в движение, има потенциален риск от повреда или произшествие – възможно е да се наложи да координираме действия дистанционно или да отидем на мястото на събитието.

Много хора свързват нашата професия единствено с обслужването, ремонта на колите и смяната на гумите. Да, това е голяма част от нашата работа, но основната ни дейност е да гарантираме сигурност и спокойствие на нашите колеги и клиенти, които използват автомобилите.


Кои са най-важните аспекти, които трябва да се имат предвид при управлението на корпоративен автопарк?

Планиране, превенция, правила за управлението на автомобилите и контрол. При повечето фирми автопаркът е едно от основните разходни пера на финанси и време. Затова изключително важно е разходите и дейностите да бъдат добре планирани. За разходите се прави бюджет, който може да изглежда различно за всяка компания, но в основата си съдържа еднаква информация за различните групи разходи.

За правилно бюджетиране най-важните аспекти са километрите и броят на колите. Дейностите по колите се планират на база изисквания на производителите на автомобилите за периодична подмяна на консумативи, както и на база история и превантивни мероприятия.

Грижата за колите много наподобява грижата за собственото ни здраве, затова е важна превенцията. Когато повредите са малки, се отстраняват бързо и с малки разходи. Когато са големи, струват скъпо и са продължителни. Важно е колите да преминават периодично на профилактични прегледи, където да се проверяват основните възли и агрегати и проблемите да се отстраняват в зародиш. Това дава възможност дори извънредните ремонти до голяма степен да се планират и да се намалят разходите.

Правилата за управление на автомобилите са едно от най-ключовите неща за управлението на автопарка. Много е важно да разработим правила, които са ясни, обективни и които не пречат на хората да вършат своята работа. В същото време правилата трябва да дефинират ясни отговорности за всички, които използват или се грижат за автомобилите.

Имам познат, който казва „Контрол, контрол и само контрол“. Тази дейност ни дава възможност да разберем къде се намираме спрямо плановете ни и да правим навременни корекции. Контролът трябва да бъде по ключови показатели и да бъде постоянен.


Има ли разлика при управлението на автопарк с 20 и с 200 автомобила?

И 20, и 200 автомобила се управляват по еднакъв начин с еднаква поредица от действия. Разликата е във времето, което трябва да им отделиш, и в ресурса, който ще изразходваш за автомобилите.


Кои са петте най-важни стъпки, които трябва да се имат предвид в управлението на автопарк?

На първо място поставям това автопаркът да бъде управляван от професионалисти. Без значение от броя на автомобилите и дали се управляват от служител или външна фирма, хората, които отговарят за автопарка, трябва да знаят какво правят. Нашата работа пряко рефлектира върху разходите на дружествата, за които работим, върху сигурността по пътищата и върху околната среда. Все неща, които са важни за всеки човек.

На второ място бих поставил правилата. Да се създадат документи, регламентиращи правилата за използването на автомобилите и грижата за тях, е основата. Това е като бизнес плана за един бизнес. Ако го нямате или не е направен както трябва, обречени сте на провал. В тези документи трябва ясно да се опишат всички процеси в последователност, да се регламентират сроковете за изпълнение и да се посочат отговорните лица. Така се създават стандарти в управлението на авто-парка и има възможност да се търси отговорност на хората, които се отнасят небрежно и разхищават едни от най-скъпите ресурси на всяка компания, която използва автомобили за дейността си.

На следващо място поставям изготвянето на бюджет за разходите и план за дейностите по колите. Планирайте разходите по месеци, по разходни центрове (различни отдели, регионални структури и др., подходящи за структурата на самата компания) и по основни групи (гориво, застраховки, ремонти, части и консумативи, амортизации и/или наем, данъци и такси). Изгответе график за основните дейности по колите, така че те да не пречат на бизнеса – смяна на гуми, смяна на консумативи, профилактични прегледи, преминаване на ГТП, подновяване на застраховки и т.н.

Като четвърто бих отбелязал превантивните дейности по колите. Както споменах преди малко, грижата за една кола е като грижата за здравето ни. Много компании тичат след проблемите по колите, вместо да ги предвиждат.

Превантивните действия дават възможност да се планират повечето дейности по колите и да се предотвратят аварии на пътя и злополуки, причинени от техническа неизправност. Превантивните действия са инструмент за намаляване на разходите.

Систематизиране на данните. Създайте инструменти, където систематично да се обработват данните за автопарка. Кой, къде, кога използва автомобилите, колко километра изминава, какви разходи се правят по колите и за какво, както и други, които са важни за дейността на конкретната фирма. Така създавате база данни, която дава възможност за анализи, които да бъдат отправна точка за предприемане на действия за подобряване на дейността на авто-парка и намаляване на разходите.


Какъв е най-големият процент намаление на разходи, който сте постигали с вашите клиенти?

Не винаги намаляването на разходите е приоритет в нашата работа. На първо място трябва да се погрижим за сигурността и комфорта на хората и да осигурим непрекъсваемост на бизнеса, който обслужваме. Въпреки това, на местата, на които сме внедрявали системата, по която работим, винаги сме постигали резултат с намаляване на разходите. Не мога да кажа дали това е най-добрият резултат, който сме постигали, но мога да го дам като пример: дистрибуторска компания, работеща в цялата страна – намалени километри за дистрибуция с 5% (300 хил. км годишно); намалени разходни норми на колите с 10%; намалено тарифно число за застраховки с 20%; подобрени условия за закупуване на части и консумативи, както и ремонти по колите между 10 и 15%; намалена щетимост от 170% на 95% при намалените тарифни числа. Всеки собственик на бизнес може сам да пресметне как би се отразила тази промяна в неговия бизнес.
 


Всички интервюта

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

04.08.2018  Жечо Станков, зам.-министър на енергетиката
България получи много висока оценка за напредъка по пакета
Пълен текст

Анкета

Ще бъде ли построена АЕЦ "Белене"?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X