Новини

От България Bookmark and Share

21.03.2017 г.  13:06 ч.
Алексиев: Концесионната процедура за Летище София трябва да бъде прекратена
Няма яснота как ще се развива летището и дали бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба; облигационерите на БДЖ са готови на преговори за разсрочване на дълга
АВТОР: Людмила Златева

  • Концесията трябва да защитава държавния интерес, а в случая не е така", каза Алексиев
    © МТИТС

Публичният интерес не е достатъчно добре защитен и концесията ще доведе до по-високи летищни такси и до отлив на пътници от Летище София. Това съобщи служебният министър на транспорта Христо Алексиев по време на пресконференция днес. Той заяви, че лично се е запознал с условията на концесията на столичния аеропорт, а още днес ще започнат да се готвят мотивите и финансовата обосновка за Министерски съвет. По думите му следващата или по-следващата сряда е вероятно Министерски съвет да разгледа предложението за спиране на концесията в този ѝ вид.

„Концесията е една много добра форма за стопанисване на публична инфраструктура, но тя трябва да е направена така, че да защитава държавния интерес. В случая не мисля, че това е така“, каза Алексиев.

Министър Алексиев не коментира въпроса дали за концесията има интерес от руско-турски консорциум.

Министърът каза, че националната сигурност винаги е била важна при концесиите, като в случая по настояване на Президента Радев е обърнато внимание на фактора сигурност. За сравнение в анализа на транспортното министерство е използвана концесията на летище Белград. Министърът е провел редица срещи с браншовите организации и експерти в тази област и се запознах с условията на тази концесия.

По думите му подготвителните дейности за тази концесия не са изпълнени адекватно – не е проведен конкурс за консултант, който да се погрижи както за подготовката, така и за популяризирането на сделката, за да получи държавата повече и по-добри оферти. За Белград са подадени 27 оферти, а за София се очакват не повече от 5.

„Това говори, че нещо не е свършено както трябва“, каза Алексиев.

Възнаграждението, което избраният концесионер ще трябва да плати при сключване на сделката, е минимум 550 млн. лв. Държавата обаче е поела ангажимент то да се включи в разходите, тоест да се включи в летищните такси, които ще скочат с 20 – 25 млн. лв. годишно. Според Алексиев много авиокомпании ще се оттеглят от летището, което ще застраши шанса на Летище София „да стане регионален хъб“.

Министър Алексиев заяви, че няма яснота за това как трябва да се развие летището и какви инвестиции са необходими – в нови терминали и писти например, което личи от критериите за избор на концесионер. Основен критерий е еднократното концесионно възнаграждение – 55%, докато сигурността е на 5%, а развитието на летището е с тежест 25%.

Освен това по думите му идеята да се спасява БДЖ с приходите от концесията, означава да се субсидира един вид транспорт за сметка на друг. Според Алексиев да се решават проблемите на железницата с нови проблеми в авиацията не съответства на европейските практики.

„Облигационерите на БДЖ са готови да се преговаря за разсрочване на задълженията, а за железниците има специален план за действие“, каза Алексиев.

Алексиев изтъкна, че държавата трябва да е уверена, че бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба или по-голяма печалба от нормално приетата. Според Алексиев колкото по-дълга е концесията, толкова по-вероятно е това да се случи. За белградското летище срокът на концесията е 25 г., а за София – 35, при по-добра инфраструктура на Летище София, по думите на транспортния министър. Въпреки това приходите за миналата година налетището в Белград са достигнали 25 млн. евро, докато за София „едва достигаме 6 - 7“.

Относно какво следва от тук нататък, Алексиев каза, че процедурата за концесията трябва да бъде прекратена от МС, след като Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да предостави доклад. След това трябва да се избере консултант, който да направи технико-икономически анализ, за да се направи нов генерален план за развитие на летище София.

„Възлагането на план за развитие на концесионера не е практика никъде в Европа“, каза Алексиев, като отново изтъкна, че параметрите, които ще се постигнат в Белград са по-добри.


ЕТИКЕТИ: транспорт | БДЖ | концесия | летище София | БДЖ | Христо Алексиев | МТИТС 


Всички новини от България

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

01.04.2024  Доц. д-р Теодора Пенева, Изследовател в ИИИ, Българска академия на науките
Критериите за енергийна бедност са ниски доходи, висок разход за енергия и ниска енергийна ефективност
Пълен текст

Събития

Няма въведени записи в тази категория!

Анкета

С какво транспортно средство стигате до работните си места?











 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X
} catch(err) {}