|
||
Онлайн бюлетин
Регистрирайте се в бюлетина, за да получавате актуални новини и информация от publics.bg |
НовиниОт България21.03.2017 г. 13:06 ч. Алексиев: Концесионната процедура за Летище София трябва да бъде прекратена Няма яснота как ще се развива летището и дали бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба; облигационерите на БДЖ са готови на преговори за разсрочване на дълга
Публичният интерес не е достатъчно добре защитен и концесията ще доведе до по-високи летищни такси и до отлив на пътници от Летище София. Това съобщи служебният министър на транспорта Христо Алексиев по време на пресконференция днес. Той заяви, че лично се е запознал с условията на концесията на столичния аеропорт, а още днес ще започнат да се готвят мотивите и финансовата обосновка за Министерски съвет. По думите му следващата или по-следващата сряда е вероятно Министерски съвет да разгледа предложението за спиране на концесията в този ѝ вид. „Концесията е една много добра форма за стопанисване на публична инфраструктура, но тя трябва да е направена така, че да защитава държавния интерес. В случая не мисля, че това е така“, каза Алексиев. Министър Алексиев не коментира въпроса дали за концесията има интерес от руско-турски консорциум. Министърът каза, че националната сигурност винаги е била важна при концесиите, като в случая по настояване на Президента Радев е обърнато внимание на фактора сигурност. За сравнение в анализа на транспортното министерство е използвана концесията на летище Белград. Министърът е провел редица срещи с браншовите организации и експерти в тази област и се запознах с условията на тази концесия. По думите му подготвителните дейности за тази концесия не са изпълнени адекватно – не е проведен конкурс за консултант, който да се погрижи както за подготовката, така и за популяризирането на сделката, за да получи държавата повече и по-добри оферти. За Белград са подадени 27 оферти, а за София се очакват не повече от 5. „Това говори, че нещо не е свършено както трябва“, каза Алексиев. Възнаграждението, което избраният концесионер ще трябва да плати при сключване на сделката, е минимум 550 млн. лв. Държавата обаче е поела ангажимент то да се включи в разходите, тоест да се включи в летищните такси, които ще скочат с 20 – 25 млн. лв. годишно. Според Алексиев много авиокомпании ще се оттеглят от летището, което ще застраши шанса на Летище София „да стане регионален хъб“. Министър Алексиев заяви, че няма яснота за това как трябва да се развие летището и какви инвестиции са необходими – в нови терминали и писти например, което личи от критериите за избор на концесионер. Основен критерий е еднократното концесионно възнаграждение – 55%, докато сигурността е на 5%, а развитието на летището е с тежест 25%. Освен това по думите му идеята да се спасява БДЖ с приходите от концесията, означава да се субсидира един вид транспорт за сметка на друг. Според Алексиев да се решават проблемите на железницата с нови проблеми в авиацията не съответства на европейските практики. „Облигационерите на БДЖ са готови да се преговаря за разсрочване на задълженията, а за железниците има специален план за действие“, каза Алексиев. Алексиев изтъкна, че държавата трябва да е уверена, че бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба или по-голяма печалба от нормално приетата. Според Алексиев колкото по-дълга е концесията, толкова по-вероятно е това да се случи. За белградското летище срокът на концесията е 25 г., а за София – 35, при по-добра инфраструктура на Летище София, по думите на транспортния министър. Въпреки това приходите за миналата година налетището в Белград са достигнали 25 млн. евро, докато за София „едва достигаме 6 - 7“. Относно какво следва от тук нататък, Алексиев каза, че процедурата за концесията трябва да бъде прекратена от МС, след като Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да предостави доклад. След това трябва да се избере консултант, който да направи технико-икономически анализ, за да се направи нов генерален план за развитие на летище София. „Възлагането на план за развитие на концесионера не е практика никъде в Европа“, каза Алексиев, като отново изтъкна, че параметрите, които ще се постигнат в Белград са по-добри. Няма публикувани коментари Влез за да коментираш Интервю01.04.2024 Доц. д-р Теодора Пенева, Изследовател в ИИИ, Българска академия на науките СъбитияНяма въведени записи в тази категория! АнкетаС какво транспортно средство стигате до работните си места? |
|