Новини

От България Bookmark and Share

17.02.2017 г.  11:47 ч.
СБ: Държавна подкрепа за намаляване на задълженията и ръст с по 5% на „Задължения към обществото“ до 2019 г. (обновена)
За регулираните потребители 5-процентният ръст на таксата ще се отрази в 2% годишно увеличение на цените
АВТОР: publics.bg

  • Доброто управление и оперативна независимост на БНЕБ, ФСЕС и КЕВР ще са от важно значение за осигуряване на прозрачност и за връщане на доверието на участниците, посочват от СБ.
    © publics.bg

През последните няколко години енергийният сектор на България е под значително финансово напрежение. Това се посочва в резюмето на доклада на Световната банка "Осъществяване на преход към финансова стабилизация и пазарна реформа на енергийния сектор", което беше публикувано от Министерството на енергетиката за обществено обсъждане.
 
В кратък преглед на доклада Световната банка посочва:
 
В следствие на предприетите държавни политики в миналото, натрупаният финансов дефицит в регулирания сектор, който обхваща потребителите с право на избор на регулирани цени, бе оценен на 1.9 млрд. лв. към края на 2015 г. (2 на сто от БВП).
 
Реализираните законодателни и регулаторни мерки през 2015 г. спомогнаха за значителното намаляване на ценовия дефицит до 71 млн. лв. през 2015 г., в сравнение с 435 млн. лв. през 2014 г.
 
За затвърждаване на финансовото възстановяване на сектора ще са необходими две допълнителни мерки: (а) държавна подкрепа за намаляване на разходите за погасяване на натрупаните задължения и (б) Увеличаване на такса „Задължение към обществото“ за всички потребители с приблизително пет процента на година до 2019 г. За регулираните потребители, увеличението от тази мярка в крайната цена за електроенергия се очаква да бъде едва 2% годишно след корекция за инфлация.
 
Моделът на функциониране на регулирания сектор с единствен купувач / обществен доставчик (в лицето на НЕК) вече не е приложим, тъй като се налага въвеждането на нов подход за прехода към конкурентен енергиен пазар, съвместим с вътрешния електроенергиен пазар на Европейския Съюз (ЕС).
 
Реализирането на организиран пазар „Ден напред“ (ПДН) от страна на Българската независима енергийна борса (БНЕБ) е значителен напредък за прехода към конкурентен енергиен пазар. Следващата стъпка е да се увеличи ликвидността на пазара, за да може ПДН да осигури надеждна референтна цена, чрез (а) въвеждане на механизъм за търговия на технологичните загуби на пазарен принцип и (б) интегриране на производителите с дългосрочни договори за изкупуване на електроенергия и производителите, възползващи се от преференциални цени на пазара на едро. Второто може да бъде постигнато чрез въвеждане на Договори за разлика.
 
Трябва да се върви в посока разработване на организирани пазар за двустранна търговия (ДТ) и пазар „в рамките на деня“ (ПРД), които да допълнят ПДН. С цел подобряване на прозрачността и ефикасността при двустранните сделки е препоръчително, държавните предприятия – производители на електрическа енергия да прехвърлят своята търговия на платформата за двустранни договори.
 
Друг приоритет е обединението с електроенергийния пазар на ЕС. Това е единственият устойчив начин за избягване на потенциален риск от нарушаване на конкуренцията на пазара. Това се дължи на факта, че България е сравнително малък пазар и малък брой производители могат да имат доминираща позиция на него.
 
Процесът на пълна либерализация на електроенергийния пазар трябва да продължи. Препоръчва се поетапен подход чрез постепенно преминаване от регулирани към пазарно-ориентирани цени за битовите потребители. Това ще позволи на домакинствата да се адаптират плавно към пазарните цени на електроенергията преди пълното премахване на регулираните тарифи.
 
От критично значение за осигуряване на социалната устойчивост на финансовата стабилизация на сектора и прехода към пазарно ценообразуване ще бъде защитата на бедните потребители чрез подобрения в (а) програмите за социално подпомагане, в краткосрочен план и (б) енергийна ефективност, в средносрочен план. Предложената понастоящем от правителството социална тарифа би спомогнала за смекчаване на обедняването от промяна в цените и от премахването на регулираните цени, ако бъде избран такъв вариант. За да се гарантира, че допустимите физически лица и домакинства ще се възползват от програмата, се препоръчва максимално ефективното използване на наличните административни ресурси с цел автоматично включване в програмата. Правителството трябва също да разгледа варианти за разширяване на критериите за допустимост за големите домакинства с ниски доходи и потребление над 150 KWh на месец, тъй като тези домакинства са идентифицирани от Световната банка като „енергийно уязвими“.
 
Ще бъде необходимо въвеждане на адекватна институционална рамка чрез законодателни и регулаторни промени. Функциите и ролята на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (ФСЕС) трябва да бъдат засилени и разширени, ако фондът стане институцията, отговорна за разплащане на натрупания дефицит, както и страна по Договорите за разлика.
 
Въвеждането на новия пазарен модел ще бъде съпроводено със сериозни предизвикателствата за България. Трябва да се засилят правомощията и капацитета на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за осъществяване на адекватен контрол на пазара с цел осигуряване на ефективното му и прозрачно функциониране. Доброто управление и оперативна независимост на БНЕБ, ФСЕС и КЕВР ще са от важно значение за осигуряване на прозрачност и за връщане на доверието на участниците.

Пълният текст на резюмето на доклада можете да прочетете тук. Срокът за общественото му обсъждане е 14-дневен.


ЕТИКЕТИ: Световна банка | доклад | резюме | обществено обсъждане | Министерство на енергетиката 


Всички новини от България

Няма публикувани коментари
Влез за да коментираш


Интервю

16.03.2017  Междуфирмената задлъжнялост в България е все
Теодорос Полидорос, Изпълнителен директор на ICAP България
Пълен текст

Анкета

Трябва ли ЕК да снижи предлаганите допустими нива на вредни емисии за големи горивни инсталации?









 



Нашият уебсайт използва „бисквитки“, които гарантират възможно най-оптимална работа със сайта. За повече информация вж. как се използват „бисквитки“ и как да промените настройките си.

„Бисквитки“

Какво представляват „бисквитките“?

„Бисквитката“ е малък текстови файл, който даден уебсайт съхранява на Вашия компютър или мобилно устройство при всяко Ваше посещение на сайта. Използването на такива файлове е широко разпространено, за да могат да функционират уебсайтовете или да са по-ефективни, както и за да се предоставя информация на собствениците на сайта.

Как става използването на „бисквитките“?

Уеб сайта Google Analytics — услуга за уеб анализ, предоставяна от Google, Inc. („Google“), за да се подпомогне анализът на използването на уебсайта. За тази цел Google Analytics използва „бисквитки“ — текстови файлове, които се съхраняват на Вашия компютър.

Получената чрез тези файлове информация относно начина Ви на ползване на уебсайта — стандартна информация за регистрация в интернет (вкл. Вашия IP адрес) и информация за поведението на посетителите в анонимна форма — се предоставя на Google и се съхранява от него, включително на сървъри в САЩ. Google ще направи анонимна изпратената информация чрез премахване на последния октет от Вашия IP адрес преди нейното запазване.

Google използва тази информация съгласно условията за ползване на Google Analytics, за да прави оценка на начините на ползване на уебсайта и да докладва относно дейностите, извършвани на уебсайта.

Няма да използваме и няма да допуснем трета страна да използва инструмента за статистически анализ с цел проследяване или събиране на каквато и да било информация, чрез която би могла да се установи самоличността на посетителите на сайта. Google може да предоставя на трети страни информацията, събрана чрез Google Analytics, когато това се изисква от закона или когато тези трети страни обработват информацията от името на Google.

Съгласно условията за ползване на Google Analytics Вашият IP адрес няма да бъде свързван от Google с никакви други данни, с които Google разполага.

Имате право да откажете ползването на „бисквитки“ на Google Analytics, като изтеглите и инсталирате приложението Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Приложението се свързва с Google Analytics JavaScript (ga.js), за да посочи, че информацията относно посещението на уебсайта следва да не се изпраща на Google Analytics.

„Бисквитките“ се използват и за регистриране на Вашето съгласие (или несъгласие) с използването на такива файлове на този уебсайт, така че да не се налага този въпрос да Ви бъде задаван при всяко Ваше посещение на сайта.

Приложение Google Analytics Opt-out Browser Add-on

Как се контролира използването на „бисквитките“?

Можете да контролирате и/или изтривате „бисквитките“, когато пожелаете. Можете да заличите всички „бисквитки“, които вече се съхраняват на Вашия компютър, както и да настроите повечето браузъри така, че да не допускат съхраняването на „бисквитки“.

Пълна информация за бисквитките

Управление на „бисквитките“ във Вашия браузър

Повечето браузъри Ви позволяват:
  • да виждате какви „бисквитки“ са съхранени и да ги заличавате поотделно
  • да блокирате „бисквитки“ на трета страна
  • да блокирате „бисквитки“ на конкретни сайтове
  • да блокирате инсталирането на всякакви „бисквитки“
  • да заличите всички „бисквитки“ при затваряне на браузъра

Ако сте избрали опцията да заличите „бисквитките“, трябва да знаете, че настройките за предпочитания ще бъдат изгубени. Освен това, ако блокирате изцяло съхраняването на „бисквитки“, много сайтове, включително и този, няма да работят оптимално, а опцията за излъчване в интернет (webcast) изобщо няма да функционира. Ето защо не е препоръчително да се изключва опцията за „бисквитки“ при използване на услугите ни за излъчване в интернет.
X